Výrazná porážka Cupicha a spol.

Zřetelná porážka menšiny vedené kardinály Cupichem a Gregory O’Malleyem na téma přijímání  pro potratové politiky.

Americká biskupská konference obhájila tento prostor iniciativy uznaný Druhým vatikánským koncilem a prosadila funkce, které jí byly svěřeny apoštolským listem Apostolos suos.

Virtuální zasedání Americké biskupské konference velkou většinou schválilo návrh vypracování formálního prohlášení o smyslu eucharistie v životě církve: 168 ano, 55 ne a 6 se zdrželo hlasování. Výsledek lepší než předpovědi v předvečer, kdy již převládaly příznivé, ale s menším rozpětím. Výrazná porážka menšiny vedené kardinály Cupichem a O’Malleyem z Bostonu a Tobinem, kteří v květnu zaslali předsedovi konference dopis žádající mons. Gomeze, aby z programu shromáždění zrušil diskusi o sv. přijímání.

Někteří ze signatářů zřejmě museli v době hlasování činit pokání a změnit názor. Pokračování v přípravě dokumentu nastalo po téměř třech hodinách diskuse, která proběhla ve čtvrtek. Biskupové hvězd a pruhů poskytli dobrý důkaz synodality a stali se protagonisty vášnivé a participativní diskuse, která přinese ovoce během práce doktrinálního výboru povolaného k přípravě textu. Byl zablokován jakýkoli pokus o odložení nebo vymazání tématu. Schůzka v posledních dnech a výsledky konzultace také ukázaly, že mluvit o rozkolu není úplně správné: velká část místních biskupů pociťuje potřebu formálního prohlášení o eucharistické soudržnosti. Biskupská konference USA trvala na konfrontaci a hlasování a bránila prostor iniciativy uznaný Druhým vatikánským koncilem a prosazovala funkce, které jí byly svěřeny v apoštolském dopise Apostolos suos.

Před zahájením virtuálního shromáždění došlo v New York Times také k zásahu otce Antonia Spadara, podle něhož „Vatikánu nejde o to, aby byl přístup k eucharistii využíván jako politická zbraň“. Slova citovaná asi šedesáti členy v kritickém prohlášení proti rozhodnutí biskupů. Není to však poprvé, co se v církvi nastoluje otázka přístupu ke společenství v případě politiků, kteří navrhují nebo brání zákony, jež jsou v rozporu s takzvanými neobchodovatelnými hodnotami. Poznámka předaná v roce 2004 kardinálem Josephem Ratzingerem, prefektem Kongregace pro nauku víry Theodorovi E. McCarrickovi znovu zdůraznila, že „svaté přijímání se musí odmítnout“ katolickým politikům, vedoucím „systematickou kampaň“ a hlasujícím „za tolerantní zákony o potratech a eutanazii“.

Jiný jasný postoj k této otázce se přímo týká Jorge Maria Bergoglia, však nebyl zmíněn. V roce 2007 byl budoucí papež František předsedou redakční komise závěrečného dokumentu Aparecida, který zní: „Musíme se zavázat k eucharistické důslednosti, to znamená, měli bychom si být vědomi toho, že člověk nemůže přijímat svaté přijímání a současně jednat nebo mluvit proti přikázáním, zvláště schválením potratů, eutanazie a dalších závažných trestných činů proti životu a rodině. Tato odpovědnost spočívá především na zákonodárcích, vládcích a zdravotnických pracovnících.“

Text této páté generální konference latinskoamerického a karibského episkopátu je považován za jeden z referenčních bodů bergogliánské vize. Bylo to také první čtení doporučené římským kněžím na prvním setkání s jejich biskupem v roce 2013. Jeho vypracování je neoddělitelně spjato se jménem budoucího papeže Františka a on sám pokračuje dnes v jeho rozdávání hlavám států a prelátům z celého světa.


Nuova Bussola Quotidiana  Nico Spuntoni