Papežský svátek Božího těla oficiálně zrušen

Jak papež František chápe eucharistii?

13. června 2022


Svátek Božího Těla, jak ho Řím znal po staletí. V roce 2017 se konal naposledy. Od té doby se každý rok objevuje záminka, jak svátek zlikvidovat.

(Řím) V papežově kalendáři liturgických slavností na letošní rok chybí svátek Božího Těla, jak již bylo uvedeno. Ti, kdo doufali, že František přece jen někde bude slavit Boží Tělo, snad alespoň v nějakém „společenském hotspotu“, už vědí své. Svatý stolec dnes oznámil, že František se nezúčastní veřejné slavnosti Božího Těla a že tradiční vnější oslava Božího Těla v Římě bude zcela zrušena.

Během Františkova pontifikátu byl systematicky zneviditelňován Zelený čtvrtek a postupně bylo utlumováno i Boží Tělo. Tento trend bude pokračovat i v roce 2022.

Vatikánský tiskový úřad dnes v prohlášení pro novináře oznámil, že František nebude slavit nadcházející svátek Božího těla ani se ho nezúčastní ve čtvrtek, tedy v liturgickém termínu, ani v neděli, tedy v náhradním italském termínu.

Vatikánský mluvčí Matteo Bruni ve svém stručném prohlášení uvedl:

„Vzhledem k omezením, která papeži ukládá gonalgie, a zvláštním liturgickým požadavkům slavnosti se mše svatá a procesí s eucharistickým požehnáním u příležitosti svátku Božího těla slavit nebudou.“

Kvůli papežovým potížím s kolenem je zrušena mše svatá a také římské procesí Božího těla, které je v tento svátek nejčastějším procesím. Záměr slavnosti, veřejně oslavit trvalou přítomnost Ježíše Krista ve svátosti eucharistie, je odstraněn.

Svátek vznikl na konci vrcholného středověku proti pochybnostem o skutečné přítomnosti. Pána v Eucharistii. Příležitostí k jeho zavedení byl eucharistický zázrak v Bolseně. Od dob reformace význam této slavnosti vzrostl v důsledku masivních útoků proti církevnímu chápání Eucharistie.

Svátek Nejsvětějšího Těla a Krve Páně, jehož oficiální název se za Františka používá, pozbývá svého významu a sám papež jej odsouvá. V roce 2017 se konalo poslední tradiční římské procesí Božího těla, které vedli papežové v průběhu dlouhých staletí.

V letech 2018 a 2019 se jí František vyhnul tím, že se vydal do římských problémových čtvrtí. Protože je římský svátek spojen s papežem, přesunula se oslava také někam na periferii.

V letech 2020 a 2021 pak byly oslavy kvůli údajné pandemii Corony zrušeny úplně. V roce 2022 se nyní papež odvolává na potíže s kolenem, aby pokračoval v jejich vymýcení.

Faktem je, že za Františka se slavnost nikdy neslavila ve své tradiční podobě. Již v roce 2013 se František pustil do postupné likvidace svátku a začal od něj ustupovat.
Papež František tak ruší dvě stěžejní eucharistické slavnosti

Od roku 2014 se papež již neúčastní procesí, které vedlo z Lateránské baziliky, římského biskupského kostela, do baziliky Santa Maria Maggiore. Od roku 2018 se z Lateránské baziliky vytratilo také sloužení mše svaté a papežovo eucharistické požehnání v Santa Maria Maggiore. Zatímco v letech 2018 a 2019 existovala alespoň skrytá náhrada, od té doby byla slavnost zrušena. Chronologie naznačuje, že za tím stojí záměrná snaha.

Dokonce i na Wikipedii se píše:

„Datum a úmysl svátku Božího těla, svátku myšlenek, úzce souvisí se Zeleným čtvrtkem a s ním spojeným ustanovením eucharistie samotným Ježíšem Kristem při Poslední večeři. Vzhledem k tichému charakteru Svatého týdne nedovoluje Zelený čtvrtek okázalé slavení. Proto byl svátek Božího Těla, když byl poprvé zaveden, stanoven na první čtvrtek po oktávu Letnic.“

Není proto náhodou, že se současný papež jako nejvyšší liturgistavyhýbá veřejnému slavení Zeleného čtvrtku a Božího těla. Zatmění těchto dvou svátků spolu příčinně souvisí a je zjevně záměrné.

Vatican News, zpravodajský portál Svatého stolce, si pomáhá sestavením Františkových citátů, kterými komentuje eucharistii. Vyhlazení svátku Božího Těla zřejmě přivedlo do rozpaků i papežovy novináře. Upozorňují proto, že ve čtvrtek, v den liturgického svátku Božího Těla, bude ve svatopetrské bazilice slavit mši kardinál Mauro Gambetti, arcikněz svatopetrské baziliky a kardinálský vikář pro Vatikán. S tradičním papežským svátkem Božího Těla to však má společného jen o málo více než jakákoli oslava tohoto svátku v jakékoli farnosti.

Jan Pavel II. vedl procesí Božího těla až do konce svého života

Papež Jan Pavel II. vedl procesí Božího těla v Římě až do konce svého života. Aby mohl klečet v adoraci před Nejsvětější svátostí, nacházel sílu navzdory všem svým stížnostem a omezením až do doby krátce před svou smrtí. František trpěl potížemi s koleny, a proto nepoklekl při konsekraci ani jindy a téměř nikdy neklečel při eucharistické adoraci. V Římě se však v této souvislosti objevuje jiné vysvětlení. Jednoduše a šokujícím způsobem: „Nechce“. Jan Pavel II. chtěl, a proto mohl. Za více než devět let Františkova pontifikátu je známa údajně jediná příležitost, kdy poklekl před Nejsvětější svátostí. Píšeme údajně, protože se nám o tom nepodařilo najít žádné důkazy. Existují fotografie, které zachycují Františka klečícího: při uctívání kříže, při modlitbě před ikonou Panny Marie, společně s Benediktem XVI., při zpovědi, před africkými politiky, před migranty a muslimy, aby jim umyl nohy, nebo políbit boty, nikdy však před Nejsvětější svátostí.

Jako minimální variantu můžeme ještě očekávat, že František bude příští neděli při modlitbě Anděl Páně na Svatopetrském náměstí mluvit o Kristově přítomnosti v Eucharistii a „pak hned bude mluvit o Kristově přítomnosti jinde, jak je jeho zvykem“, jak píše blogger Secretum meum mihi.

Skutečnost je taková, že ačkoli se svátek Božího těla slaví ve farnostech, v německy mluvících zemích se konají procesí stále méně a méně, papežská slavnost, s níž byl svátek od svého vzniku spojován, se vytrácí. Nelze předvídat, jak dlouho to bude tolerováno a zůstane to bez následků.

Text: Giuseppe Nardi