Bohatě rozšířená úcta sv. Jana Nepomuckého v Itálii
Pramen: Giovanni Nepomuceno – Wikipedie, otevřená encyklopedie (wikipedia.org)
Existující dokumenty, církevní záznamy a kroniky té doby jasně uvádějí, že v roce 1393 byl jistý Jan Nepomucký generálním vikářem pražské arcidiecéze a že 20. března téhož roku byl na příkaz českého krále Václava IV. vhozen do Vltavy a tam se utopil
Tento Jan byl synem Velflina (nebo Wölflina), občana Pomuku (Nepomuk je malé město 30 km od Plzně v Čechách; vznikl ve čtrnáctém století začleněním vesnice Pomuk, doložené několika staletími) a studoval teologii a právo na pražské univerzitě. V roce 1373 přijal kěžské svěcení a stal se veřejným notářem v biskupském kancléřství, v roce 1374 byl protonotářem a poté sekretářem arcibiskupa Jana z Jenštejna[1]. Poté pokračoval ve studiu práva na univerzitě v Padově, kde v roce 1387 získal titul v kanonickém právu. Zpočátku byl kanovníkem v kostele sv. Jiljí v Praze a v roce 1389 se stal farářem kostela sv. Gallena a kanovníkem katedrály na Vyšehradě.
V roce 1390 se vzdal farnosti sv. Gallena, aby se stal arcijáhnem a zároveň kanovníkem katedrály sv. Víta, aniž by však pobíral církevní výhody, které patřily kanovníkům katedrály.
Krátce nato ho pražský arcibiskup chtěl jako předsedu církevního tribunálu a v roce 1393 jako jeho generálního vikáře.
Český král Václav IV. a císař Svaté říše římské, který si přál založit novou diecézi pro jednoho ze svých oblíbenců, nařídil, aby po smrti opata Raceka z kladrubského kláštera nebyl zvolen žádný nový opat a aby se opatský kostel proměnil v biskupství. Arcibiskupův generální vikář se důrazně postavil proti tomuto nařízení, které porušovalo kanonické právo.
Když v roce 1393 zemřel opat Racek, kladrubští mniši okamžitě uspořádali volby; volba padla na mnicha Olenuse a Jan, jako generální vikář, okamžitě potvrdil tuto volbu, aniž by vzal v úvahu přání monarchy.
Smrt[editovat | editovat wikitext]
Václav odpověděl tím, že nařídil uvěznění generálního vikáře, vikáře katedrály, probošta Václava Míšeňského, asistenta arcibiskupa a později i děkana kanovníků katedrály.
Čtveřice byla také mučena 4. března a tři z nich byli přinuceni ustoupit královým požadavkům; Jan však odolával do posledního.
Byl nucen podstoupit všechny druhy mučení, včetně spálení boků pochodněmi, ale ani to ho nepřimělo k poslušnosti. Nakonec 20. března 1393 král nařídil dát ho do řetězů, provést ho městem a hodit do Vltavy. Místo jeho popravy, na Karlově mostě, je místem úcty a připomíná ho pamětní deska. Podle všeobecného přesvědčení, dotyk náhrobku levou rukou vám udělá štěstí na příštích 10 let.
Další novinky[editovat | editovat wikitext]
Některé historické anály napsané 60-80 let po jeho smrti připisují mučednictví velmi odlišným příčinám. Podle této tradice měl být Jan Nepomuk také zpovědníkem královny Johany Bavorské a král, který měl pochybnosti o její věrnosti, ho požádal, aby odhalil, co královna ve zpovědi řekla. Jan nesouhlasil s porušením tajemství zpovědí, a proto byl hozen do Vltavy, kde se utopil. Následujícího rána bylo tělo nalezeno na břehu řeky obklopené podivným světlem; to se stalo 16. května 1383
Problémy s identitou [editovat | editovat wikitext]
Spor o identitu Jana Nepomuckého začal v šestnáctém století a na počátku dvacátého století ještě nebyl vyřešen.
Historik Václav Hájek z Libočan (1553) jako první naznačil, že existují dvě odlišné postavy stejného jména, dvorní kazatel, který byl zabit v roce 1383 za to, že neprozradil královnina vyznání a pražský biskup, který byl zabit v roce 1393 za potvrzení volby kladrubského opata Alberta. na rozdíl od vůle monarchy. Tato hypotéza vedla některé učence k přesvědčení, že je legendární postavou. V pozdějších dobách historici považovali za pravděpodobnější existenci jediné historické postavy, generálního vikáře zavražděného v roce 1393 a že spor vznikl kvůli chybě děkana katedrály sv. Víta Jana Krumlovského, který v roce 1483 omylem přepsal rok 1383 jako datum světcovy smrti[2].„
Soudobé historické dokumenty[editovat | editovat wikitext]
Byly nalezeny čtyři dobové dokumenty týkající se těchto skutečností.
- Obžaloba proti králi, předložená papeži Bonifácovi IX. 23. dubna 1393 arcibiskupem Janem z Jenštejna, který odjel do Říma s novým kladrubským opatem O několik let později ji opat Ludolf ze Saganu uvádí jak v katalogu opatů ze Żagań (Polko) (Sagan)[4] dokončeném v roce 1398, tak v pojednání De longævo schismate, lib. VII, c. xix[5]. Čtvrtý písemný důkaz poskytuje Chronik des Deutschordens, kronika rytířů Řádu německých rytířů, kterou sestavil Jan z Posilge, který zemřel v roce 1405[6].
Arcibiskup Jan z Jenštejna ve svém výše zmíněném obvinění (v čl. 26) nazývá Jana Nepomuckého „svatým mučedníkem“; v Jenštejnově životopise, napsaném jeho kaplanem, je Jan Nepomucký popisován jako gloriosum Christi martyrem miraculisque coruscum.
Je jasné, že jeho současníci již začali uctívat jako mučedník a světec generálního vikáře, kterého monarcha usmrtil za obranu práva a autonomie katolické církve. I proto je pravděpodobné, že tělo Jana Nepomuckého bylo nalezeno na břehu Vltavy a pohřbeno v pražské katedrále, kde byl ve skutečnosti, jak dokazují pozdější dokumenty, uctíván.
Tomáš Ebendorfer († 1464) ve své Chronica regum Romanorum, dokončené v roce 1459, uvádí, že král Václav utopil ve Vltavě kněze zpovědníka své manželky, označovaného jako Magister Jan, protože uvedl, že „… jen ten, kdo dobře vládne, je hoden jména krále“ a odmítl porušit tajemství zpovědi. Toto je první zdroj, který uvádí jako důvod rozsudku smrti odmítnutí porušení konfesního tajemství. Kronikář, který hovoří o jediném Janovi, utopeném na příkaz krále Václava, zřejmě odkazuje na Jana z Pomuku popraveného v roce 1393. V ostatních kronikách sepsaných v druhé polovině patnáctého století pravidelně nacházíme jako důvod pro popravu Jana, že odmítl oznámit králi, co královna řekla ve zpovědi. Text Instrukce pro krále od Pavla Žídka (sc. Jiří z Poděbrad), dokončený v roce 1471, obsahuje ještě více podrobností. [7] Uvádí se, že král Václav podezříval svou manželku, která se zpovídala magisteru Janovi, a apeloval na magistra Jana, aby získal jméno jejího milence. Král nařídil, aby bylJan utopen za to, že odmítl mluvit V těchto starověkých kronikách není uvedeno jméno královny ani žádné datum události. V roce 1483 uvádí děkan katedrály sv. Víta Jana Krumlovského jako datum světcovy smrti rok 1383[2], rok, kdy ještě žila Václavova první manželka Jana (zemřela v roce 1389). Může se jednat o chybu přepisu
Český historik V. Hájek z Libočan (zemřel 1553) ve svých Annales Bohemorum[8] jako první hovoří o dvou Janech Nepomuckých, kteří byli na příkaz krále Václava popraveni: jeden, zpovědník královny umučené za to, že odmítl porušit zpovědní tajemství, byl v roce 1383 uvržen do Vltavy; druhý, pomocný biskup pražský, se utopil v roce 1393, protože potvrdil zvolení mnicha Albrechta kladrubským opatem
Historici šestnáctého a sedmnáctého století uvádějí legendárnější podrobnosti o Janově všeobecně přijímané mučednické smrti, protože odmítl porušit zpovědní tajemství. Bohuslav Balbín, S.J., ve svém Vita b. Joannis Nepomuceni martyris[9] podává nejúplnější popis. Je zmiňován v mnoha detailech jako 16. května 1383 (toto datum již bylo zaznamenáno ve starších kronikách) Jan Nepomucký, protože odmítl prozradit králi vyznání královny Johany, byl na příkaz panovníka hozen do Vltavy a utopil se.
Úcta [editovat]
Úcta k tomuto mučedníkovi zůstala v tradici samotné české církve po mnoho staletí. Pražská kapitula zahájila kanonizaci Jana Nepomuckého až v roce 1675 a v následujících letech na tom opakovaně trvala. V letech 1715-20 byly důkazy seskupeny a případ zkoumán. Když byla v roce 1719 otevřena jeho hrobka v pražské katedrále, bylo prohlášeno, že jeho jazyk byl shledán neporušeným, jakkoli scvrklým.
V roce 1721 došlo k blahořečení Jana Nepomuckého a v roce 1729 k jeho svatořečení. Akty kanonizace jsou založeny na tradici, že světec zemřel 16. května 1383, zabit za to, že odmítl odhalit, co bylo řečeno ve zpovědi královny.
V roce 1777 se augustiniánský poustevník Athanasius a Sancto Josepho pokusil na základě obvinění arcibiskupa Jenzensteina napsaného v roce 1393, ale znovuobjeveného až v roce 1752, dokázat, že světcem není nikdo jiný než ten, kterého Václav v roce 1393 usmrtil Jan z Pomuku. Vznikla kontroverze, která trvá dodnes. Kvůli pochybnostem o historicitě Jana Nepomuckého bylo v letech 1919 až 1920 zničeno mnoho památek, které mu byly v Čechách věnovány[2].
V roce 1973 antropologický výzkum ostatků Jana potvrdil jejich chronologickou kompatibilitu s historickým obdobím, kterému byly připisovány. Po těchto hledáních kult znovu nabral na síle. Rok 1993, šest století po jeho smrti, vyhlásil pražský arcibiskupmiloslav Vlk „rok sv. Jana Nepomuckého“.
Důvody pro šíření uctívání
Někteří protestantští historici, včetně Ábela, tvrdí, že uctívání Jana bylo zavedeno jezuity, aby zakázali kult Jana Husa z Čech, ale Tovaryšstvo Ježíšovo bylo založeno staletí poté, co byl světec uctíván již v Praze a jezuité proto nemohli být u zrodu „legendárních“ aspektů světcovy historie.
Šíření kultu Jana Nepomuckého během protireformace bylo pravděpodobně podporováno, aby se zdůraznil význam svátosti pokání a absolutní závazná povaha zpovědního tajemství, v rozporu s některými protestantskými vyznáními, které svátost zrušily. Ve skutečnosti se však zdá, že kult, alespoň v Itálii, je spojen především s jeho rolí ochránce před povodněmi (srov. sochy na mostech) a smrtí utopením (srov. role patrona benátských gondoliérů).
Uctívání v Evropě [editovat | editovat wikitext]
Úcta ke sv. Janovi Nepomuckému je rozšířena v různých evropských zemích. Z tohoto důvodu ho někteří navrhují jako jednoho z patronů evropského kontinentu.
Bylo mu věnováno mnoho uměleckých děl, především velkolepá stříbrná hrobka postavená na jeho počest v Praze uvnitř gotické katedrály sv. Víta a vždy v Praze socha na Karlově mostě, kde mnoho oddaných hladí podstavec s místem mučednictví jako záruku štěstí (starší Pražané si pamatují, jak ještě před několika desítkami let bylo zvykem sundat klobouk před světcem z 5 hvězd).
Za zmínku stojí také kostel v srdci Mnichova, který je mu zasvěcen, skutečné mistrovské dílo rokokového umění. Architekti Kosmas Damian a Egid Quirin Asam (1730-1750) využili umění štuku v jeho nejrůznějších možnostech, napodobující nejen tvrdé materiály architektury, jako jsou drahé mramory, polodrahokamy a kovy, ale také nepoškrtitelné textilní závěsy, umístěné na balustrádách s břichem, které rozdělují na dvě části fasádu úzkého vnitřního prostoru.
Uctívání v Itálii[ editovat | editovat wikitext]
V Itálii existuje mnoho soch sv. Jana Nepomuckého na mostech a náměstích a vyrobených poté, co papež Inocenc XIII. uznal kult světce na počátku osmnáctého století:
v Marsale (TP), v katedrále sv. Tomáše z Canterbury, v kapli zdobené obrazem
ve Vipiteno, krásná socha na hlavní ulici
Ve Val di Funes, v Maso di Ranui, kostel sv. Jana Nepomuckého postavený v roce 1744, s cyklem obrazů o životě světce a oltářním obrazem, ve kterém světec nabízí Madoně s dítětem svůj vlastní jazyk jako znamení ticha; obrazy snad od Nikolause Weise, malíře na dvoře Bressanone;
v Morbengu v Lombardii, provedeném ticinským umělcem G.B. Adamim, je nad mostem, který překračuje prudký potok Bitto, umístěna krásná socha sv. Jana Nepomuckého;
v Lecco v osadě Castello, kde byla vztyčena socha světce vylovená z řeky Adda po bitvě u Lecco v roce 1799;
další socha jemného zpracování se nachází v Colornu, nedaleko Parmy;
socha je také přítomna v Pontenove di Bedizzole (Bs) na řece Chiese;
oltář v kostele sv.. Jan Battista v Brenu (Bs);
v Pavii je kaple Krytého mostu zasvěcena světci, z něhož se dochovala dřevěná socha z osmnáctého století.
v Brescii v kostele Santa Maria della Pace krásný obraz Pompeo Batoni;
v Sonico (Bs) nedávno (2017) během obnovy aedikule umístěné v horní části vesnice poblíž potoka Re, který ji protíná a který občas zaplavuje okresy, byla vynesena na světlo freska zobrazující světce. Freska je umístěna na straně aedikule s výhledem na vesnici níže.
v destinaci Bassano del Grappa v provincii Vicenza;
v Bressanone, oltářní obraz v Duomo a dvě sochy; jeden z osmnáctého století nad vstupním obloukem ke schodišti a jeden ve veřejných zahradách, které lemují potok.
v Salarnu na cestě do Pochi krásná kaple postavená v roce 1743;
na hlavním náměstí Vigevano, v provincii Pavia a ve stejném hlavním městě na krytém mostě;
v Livornu v historickém centru se most sv. Jan Nepomucký rozšiřuje přes della Madonna s okresem Venezia Nuova u kostela Santa Caterina.
v Terstu mimo hraniční zeď Scuola Allievi Agenti della Polizia di Stato „Vincenzo Raiola“, ve via Damiano Chiesa, okres sv.. Jan. Kasárna jsou pojmenována po vévodovi z Aosty.
v Miláně byly vztyčeny tři sochy a jedna umístěna na nádvoří Castello Sforzesco (stále na místě) a na již neexistujících mostech Porta Orientale a Porta Romana, to bylo známé mezi milánským obyvatelstvem jako „San Giuàn né pü né men“ nebo sv.. Jan v lombardském jazyce
v Chiavenně v provincii Sondrio na mostě, který překračuje potok Mera a na plátně slavného malíře Valtellina Pietra Ligariho ve farnosti San Lorenzo.
v Bormiu obraz z osmnáctého století od Torricelliho a některé fresky skromné kvality ve farním kostele.
v Riva del Garda, před přístavem
v Bardolinu na stejnojmenném náměstí;
v Gattatico (RE) v lokalitě „Il moro“ na mostě, který prochází přes řeku Enza; socha byla postavena v roce 1736 hrabětem z Kevenhulleru, který přišel do Parmského vévodství s 300 husary, vyslanými Habsburky, aby vyhnali Španěly. Památník byl umístěn na hranici majetku na oslavu válečného podniku;
v Glurns/Glorenza (Jižní Tyrolsko) na mostě, který překračuje Rio Adige;
v Piedimuleře
a malém náměstí podél silnice do údolí Anzasca;
ve Vigasiu uvnitř oratoře věnované Sant’Eurosii a sv. Janu Nepomuckému;
v Punta San Vigilio před kostelem;
směrem k jezeru, v Borghetto di Valeggio;
hlavní město v Arcole
- Svatý Jan Leonardi
- Edith Steinová
- Obrácení vrchního rabína
- Carlo Demaria – život ve škole kříže
- Don Giovanni Calabria
- Svatý Ignác Antiošský
- Turínský velikán
- Vidění svaté Anděly z Foligna
- Svatý Gabriel od Bolestné Matky Boží
- Drahokam nebes
- Zpovědník Říma
- Cikánův růženec
- Bratr Tomáš z Olera
- Svatý Atanáš
- Mučedníci z Otranta
- Eucharistický život podle příkladu svatých
- Roberto Rivi
- Posel Ježíšova Srdce
- S Marií proti zlu
- Svatý Alois z Gonzagy
- Mučedník víry Jan Fisher
- Svatý Kašpar Bufalo
- Spiritualita sv. kašpara Bufalo
- Svatý Prokop
- Apoštol Nejsvětějších Srdcí
- Sv. Raymund Nonnatus
- P. Pio o mši svaté
- Létající svatý
- Svatý archanděl Michael
- Svatá Terezie z Avily
- SVatá Hedvika Slezská
- Sv. Markéta Marie Alacoque
- Evangelista sv. Lukáš
- Svatý Petr z Alkantary
- Guido Maria Conforti
- Svatý Antonín Maria Klaret
- Svatý Jan de Brébeuf
- Svatá Kateřina Janovská
- Svatý Josafat Kuncewicz
- Svatá Gertruda z Helfty
- Gregoirův seznam
- Předchuť pekla a nebe
- Blahoslavený Vladimír Ghika
- Svatá Anežka Česká
- Santina Campana, dobrovolná oběť
- Svatá mučednice Cecilie
- Svatý František Xaverský
- Homile sv. Petra Chryzologa
- Svatý Ambrož, biskup a učitel církve
- Edita Steinová a Jezulátko
- Maria a svatý Efrém u jeslí
- Ježíškův dar
- Rodina přede vším a nade všechno
- Nést svůj kříž
- Svatá Anežka Římská
- Myšlenky sv. Jana Bosca
- Prorokyně pro naši dobu
- Svatý Jan Damascénský
- Bl. Helena Aiello, Ježíšova smírná oběť
- Jako paňáce, k ničemu dobrá
- 29. dubna: sv. Petr Veronský, mučedník
- Svatý papež Pius V.
- Svatý Robert Bellarmin – kladivo na heretiky
- Svatý Paschal Baylon
- Klement Maria Hofbauer
- Homilie sv. Bonifáce
- Eucharistický zázrak v životě Marty Robinové
- K výročí svatořeení otce Pia 16. června 2002
- Otec Sampson trpitel
- Otec Sampson trpitel (dokončení)
- 26. června: svatí mučedníci Jan a Pavel
- Odkaz svatého Benedikta
- Svatý Jindřich, král
- Otec podle Božího Srdce
- Stigmatizovaná Rosalie Putová
- Památce velkého bojovníka za záchranu víry
- S vatá Růžena z Limy
- Bl. Marek z Aviana
- Ze života svatého Václava
- Z homilie sv. Bernarda
- Za rychlý triumf Nerposkvrněné
- Mučedník zednářské revoluce
- Biskup Tridentského koncilu
- Kateřina Labouré – posel Neposkvrněné
- Vítězství Neposkvrněné
- Svatá Kamila Battista Varano
- Markéta Clitherow – mučednice věrnosti pravé Církvi
- Opravdová víra ve zmrtvýchvstání
- Láska P. Pia k vlastní matce
- Světci o milosrdné Boží lásce
- P. M. Hamon: Sv. František obrací heretiky Vstup a obsah
- Poustevnice v srdci Říma
- S. Norbert, vzor apoštolské horlivosti
- Svědkové manželské lásky
- Církevní Otcové a světci o hereticích
- Pojmenovali mě Dolindo, to znamená bolest
- Vítězství sv. Vavřince
- Pane, dej mi duše…
- Z Vyznání svatého Augustina
- Něco z jiného světta
- Kateřina Tangari – oběť za manželskou věrnost
- Světice malé, krátké přímé cesty ke svatosti
- Světec píše papeži
- Z dopisu svatého Pavla Le-Bao-Tinha
- Svatý Karel Lwanda a druhové papeži Františkovi
- Svatých mláďátek, mučedníků
- Nennolininy dopisy
- Radostná životní filozofie
- Benedikt Josef Labre
- Bernardeta řekla
- Svatý Petr Kanisius
- Svatá Kateřina Sienská, mocná patronka Evropy
- Český patron sv. Norbert
- Claudio Granzotto OFM
- Svatý Ignác z Loyoly
- Svatý Alfons z Liguori
- Modlitba sv. faráře Arského
- Sv. Jan Maria Vianney a Eucharistie
- Nepřemožitelný kontrarevolucionář
- Svatá Klára prot muslimům
- Svatý Agapitus
- Svatý Josef Kalasanský
- Bl. Inocenc XI. – pravý papež chudých
- Svatý Jeroným, nezkrotný církevní Otec
- Nikoliv „František z Assisi“, ale svatý František z Assisi
- Svatý František Borgiáš
- Světci – autentičtí interpreti a svědkové evangelia
- Legenda o svaté Kateřině
- Proselytismus sv. Františka Xaverského
- Vánoce dvou Terezií
- To byl pravý misionář
- Svatá Scholastika
- Ivo Císař Spadon, svatý český kněz na severu Itálie
- Sv. Tomáš Akvinský: Z výkladu Apoštolského vyznání víry
- Svatá Františka Římská
- Svatý Josef – nyní patron Církve a rodiny
- Archimandrita Tichon Ševkunov
- Svatý Marek, evangelista
- Svatí spoštolové Filip a Jakub
- Z »Vyznání« sv. Augustina z Hippo
- Rusko se obrátí
- Svatý Ireneus, biskup a mučedník
- Svatý Vavřnc z Brindisi
- Katecheze Panny Marie
- Jakub st. apoštol
- Svatá Marta
- Rozálie Celaková – Posel Ježíšova Srdce
- Zástupné utrepní sv. otce Pia
- Stateční obránci víry a církve
- Svatý Jan od Kříže více než aktuální
- Svatá Perpetua a Felicita
- Marie Julie Jajhenny – oběť a posel
- Sandra, snoubenka, která směřuje na oltář
- Bruno Cornacchiola
- Dobrovolná oběť za současný svět v agonii
- Nejslavnější český biskup mučedník sv. Vojtěch
- První mučedník kapucínského řádu
- Bůh si volá mladé za svědky
- Dílo zbožné matky
- Antiteze feminismu
- Serafínský učitel
- Nedostižný vzor apoštola
- Svatý Dominik Guzman
- Nekompromisní mnišský charakter sv. Bernarda
- Svatý Vavřinec Justiniani
- Svatý Jan od Kříže
- Sv. Silvester, opat
- Hedvika Carboni bude blahořečena
- Nekompromisní bojovník proti liberalismu bude svatořečen
- Toffa, rakovina a Ježíšovy Vánoce.
- Papež Silvestr I.
- Světci a mystici k Vánocům
- Pomáhat obětem zneužití podle příkladu světců
- K četným turínským světcům přibude Carlo Cancredi Barolo
- Svatý Antonín a Boží radikalita
- Umučení svaté Agáty
- Markéta z Cortony
- Proti dnešnímu temnu Kristovo světlo – Sestra Kinga od Proměnění
- Sv. Leonard z Porto Maurizio
- Svatý Cyril Jeruzalémský, biskup a učitel církve
- Matka Cànopi – svobodný vězeň Boží
- Svatý Jan Kapistránský
- Ctihodná, která obětováním bolestí zplodila lásku Kajetana Tolomeo
- Conchita Armida matka kněží blahoslavenou
- Zázračné uzdraveni na přímluvu Conchity
- Eucharistický zázrak maličké blahoslavené
- Z dopisu svatého papeže Řehoře VII.
- Modlitba k Panně Marii Královně
- Michał Łos
- Fulton Sheen bude blahoslavený
- Snoubenci, manželé a vychovatelé podle Božího srdce
- Svatý Bartoloměj apoštol
- Zakladatel katolického Maďarska
- Svatý Vincenc Ferrerský – anděl Apokalypsy
- Posmrtné zázraky sv. Ludmily
- Z pokladů nejmladší učitelky církve
- Svatý Martin z Tours
- Svatý Albert Veliký
- Pater Pio a Jezulátko
- Viktor Orbán – osamělý obhájce pronásledovných křesťanů
- Noví svatí se objevují mezi dětmi
- Pevná víra opomíjené velké malé světice
- Svatý Roch, ochránce proti moru
- Skrytá smírná oběť na oltáři svého lůžka
- Svatá Monika, matka sv. Augustina
- Z pera sv. Augustina
- Sv. Beda Ctihodný, vyznavač a učitel církve
- Malá mučednice, která si zvolila nejlepší cestu
- Marie Laura Mainetti, mučednice
- Co podniknout proti nespravedlivým zákonům
- Jana Františka Fremiot de Chantal
- Svatý Matouš apoštol a evangelista
- Pateronásovní mučedníci – lékaři
- Šňůra velkých říjnových světců
- Sv. Jan Kentský
- Významné svátky v měsíci listopadu
- Svatý apoštol z Neapole
- Svatý apoštol a mučedník Ondřej
- Sv.. Tomáš apoštol
- Nejsvětětjší a nejvznešenější tajemství
- Obrácení sv. Pavla
- Mučednictví svaté pany Martiny
- Svatý Jan de Britto
- Vypráví se o sv. Dorotě
- Svatá Dorota a Teofil
- Nepokojný mnich
- Neohožený učitel církve
- Sedm zakladatelů řádu servitů
- Utrpení svatého Josefa
- Svatý Jan z Boha
- Svatá Kateřina Sienská – nevěsta a posel Ježíše Krist
- Mudečník svatý Venancius
- Případ Celestina V.
- Světice více než pozoruhodná
- Blahořečení mučednice oběti satanského rituálu
- Svatá Luitgarda
- Východní světice sv. Makrina
- Příběh manželů Manelliových
- svatý Genesius – herec a mučedník
- Carlo Acutis, blahoslaverný, který učí jak žít jako originál
- Maria Cecilie Baij:Život slavného patriarchy Josefa
- Sv. Řehoř Divotvůrce
- Tilde Manzottiová – další poutnice na křížové cestě
- Henri-Dominique Lacordaire
- Věřte, věřte, věřte. A vždy se usmívejte.
- Nedoceniteléí dílo víry prostého muže
- Svatá Lucie, panna mučednice
- John Ronald Reuel Tolkien byl skrz naskrz katolík
- Svatý Eusebius biskup a mčedník
- Svatý Eusebius biskup a mčedník
- Svatý Eusebius z Vercelli
- Sv. Ireneus, učitel církve pro Marii Spoluvykupitelku
- Neohrožený bojovník proti Satanovi v církvi
- Claudio Colombiere a Božské Srdce
- Petr Damián a hudba
- Gemma a Ganriel
- Svátek Panny Marie Bolestné
- Josef Damián de Veustre
- Svaý Pavel od Kříže
- Polský patron a mučední
- Nová ctihodná: Sandra Sabattini
- Bohatě rozšířená úcta sv.Jana Nepomuckého v Itálii
- Deset noých světců
- Svatý Bernardin Sienský
- Služebnice Boží Chiara Corbella Petrillo
- Co může světec z 19. století naučit dnešního člověka?
- „Nebe existuje!“ Příběh anděla bez křídel
- Svatý jan Gualbert
- Svatý Kamil de Lelils
- sv. Vincenc z Pauly
- Jeroným Emiliani
- Svatý Ignác z Loyoly a Maria
- Svatý Charbel Makhluf
- Marek z Aviánu
- Mučedník Antonín Fantosati
- Svatý Mikuláš Tolentínský
- Knihovna sv. Roberta Bellarmina
- Antonín Maria Klaret – apoštol dětí
- Já Žid obrácený Marií, moji nejkrásnější láskou
- Svatý Mikuláš z Miry
- Židovský profesor konvertuje díky Panně Marii
- Velké jubileum „malé cesty“
- Trvale aktuální vychovatel a vzoz
- K Oslavě sv. Jana Boska
- Podívejme se na příklady svatých