Škapulíř z Karmelu

Dnes, na svátek Nejsvětější Panny Karmelské, obnovuji všudypřítomné precedenty. Prosíme o její mateřskou přímluvu za nás, za celou církev a za celý svět, který je zmítán tolika duchovní a mravní degradací a hrozbami širší války. I ti, kteří škapulíř nepřijali, se mohou zasvětit Panně Marii a vzít ji definitivně do svého (J 19,27).

První izraelský prorok Eliáš (9. století př. n. l.), sídlící na hoře Karmel, měl vizi příchodu Panny Marie, která se jako malý obláček zvedla ze země směrem k hoře, přinesla déšť a zachránila Izrael před suchem. V tomto obrazu všichni křesťanští mystici a exegeté vždy viděli Pannu Marii, která v sobě nesla Boží Slovo a dala světu život a plodnost. Skupina poustevníků, „Bratří Blahoslavené Panny Marie Karmelské“, postavila na hoře Karmel kapli zasvěcenou Panně Marii. Karmelitští mniši zakládali kláštery i na Západě. 16. července 1251 se Panna, obklopená anděly a s dítětem v náručí, zjevila prvnímu generálnímu otci řádu blahoslavené Simone Stockové, jemuž darovala „škapulíř“ s „sabatním privilegiem“,

Viz také Omilostnění Karmelu [ zde ]


« Flos Carmeli, Vitis florigera, Splendor Coeli, Virgo puerpera singularis.
Mater mitis, sed viri nescia, Carmelitis esto propitia, Stella Maris.
Radix Iesse, germinans flosculum, hic adesse me Tibi servulum patiaris.
Inter spinas quae crescis Lilium, serva puras mentes fragilium, tutelaris!
Brnění fortis pugnantium, furunt bella záclony praesidium Scapularis.
Per incerta prudens consilium, per adversa iuge solatium largiaris.
Mater dulcis, Carmeli Domina, plebem Tuam reple laetitia qua bearis.
Paradisi Clavis et Ianua, fac nos duci quo, Mater, coronaris. Amen
 „(San Simone Stock)
Fior del Carmelo, kvetoucí réva, nádhera nebe, ty sám jsi panna a matka.
Mírná matko, čistého srdce, buď příznivá svým dětem, hvězdo mořská.
Kmen Jesse, který produkuje květinu, dovol nám Zůstat s tebou navždy.
Lilie pěstovaná mezi vysokými trny také udržuje křehkou mysl a poskytuje pomoc.
Silné brnění bojovníků, válka zuří, postavte škapulíře do obrany.
V nejistotě nám dej radu, v neštěstí pros o útěchu z nebe.
Matko a Paní vašeho Karmelu, s tou radostí, která uchvacuje vaše srdce.
Ó klíči a dveře Ráje, dej nám dosáhnout tam, kde jsi korunován slávou. Amen.

Co to znamená –

Oddanost Marii na Karmelu – spojená s historií a duchovními hodnotami Řádu „bratří Panny Marie Karmelské“ (karmelitáni) – je vyjádřena prostřednictvím „karmelitského škapulíře“ – neboli „šatičky“ ( označované také jinými jmény podle různých míst) – a je jednou z nejoblíbenějších pobožností mezi Božím lidem.

Zdá se, že rozšířené šíření je třeba vysledovat zpět k tradici vize Madony, doložené přinejmenším na konci 14. století. Je to prastará zbožnost, která si však zachovává veškerou svou platnost, je-li chápána a žita ve svých autentických hodnotách.

Škapulíř z Karmelu

Rozhodnutí zasvětit se Marii vychází z volby vůle, pohnuté vírou a láskou. Je to tedy intimní, osobní akt, který zapojuje schopnosti duše. Může se však projevit navenek pomocí rituálu nebo znamení, která spadají pod zkušenost smyslů a mohou být vnímána ostatními.

Používání citlivých výrazů je plně v souladu s přirozeností člověka, který komunikuje s vnějším světem pouze prostřednictvím smyslů. Žijeme ve světě tvořeném hmotnými skutečnostmi plném symboliky: světlo, oheň, voda.

V každodenním životě se objevují i ​​prožitky vztahů mezi lidskými bytostmi, které vyjadřují a symbolizují hlubší věci, jako je sdílení jídla (znak přátelství), účast na masové demonstraci (znak solidarity), společné oslavy národního výročí (symbol identity). Ježíš je velký dar a znamení Otcovy lásky. Ustanovil církev jako znamení a nástroj své lásky. I v křesťanském životě existují znamení. Ježíš je použil: chléb, víno, voda… k tomu, abychom pochopili nadřazené skutečnosti, které nevidíme a kterých se nedotýkáme. Při slavení mše svaté a svátostí (křest, biřmování, smíření, sňatek, řád, pomazání nemocných) se symboly (voda, olej, vkládání rukou, prsteny …

 Kromě liturgických znamení existují v církvi další znamení, spojená s událostí, s tradicí, s osobou. Jedním z nich je karmelitánský škapulíř.

Zasvěcení Panně Marii prostřednictvím škapulíře se projevuje především ve velkorysé snaze ji napodobit.

Je to výzva proniknout do tajemství jeho vnitřního života, jeho láskyplné služby a trvalého spojení s Kristem Ježíšem.

Pravé napodobování Panny Marie investuje veškerý život, vnitřní dispozice a vztahy s druhými, vede nás k tomu, abychom dělali všechno tak, jak by to udělala ona.

 Správně chápáno, toto zasvěcení nevede ani k „důvěrné“ oddanosti, která tvrdí, že se v Božích očích stává „krásnou“ tím, že zanedbává bratry a zapomíná, že „jsme spaseni společně“; nemůže ani vést k obvinění z toho, že „umístil Ježíše Krista na druhé místo“.

Co je Marii ve skutečnosti nejvíce na srdci, když ne to, že v našich srdcích vládne její Syn? Církev, která si je dobře vědoma této pravdy, nám i nadále navrhuje napodobování Marie, prohlášené za „první křesťanku“, ideál každého člověka, který si přeje žít vztah přátelství a lásky s Bohem naplno.

„Maria je uznávána jako nejznamenitější vzor církve v řádu víry, lásky a dokonalého spojení s Kristem, to jest vnitřního rozpoložení, s nímž církev, nejmilovanější snoubenka, úzce spojená se svým Pánem, vzývá ho a skrze Něho uctívá věčného Otce“

Zasvěcení Panně Marii také vyžaduje pracovat na její počest.

Její věrní se jako milující děti snaží, aby ji ostatní poznali a milovali, a spolupracují na šíření jejího kultu způsobem, který nabízely okolnosti.

Je to tedy oddanost, kterou je třeba prožívat do hloubky; oddanost, která je vložena do struktury křesťanského života, jako důvod k naději a jako podnět k větší věrnosti ve službě Bohu a církvi.

Ten, kdo obléká Škapulíř, se zaváže k úctě Krista a Marie, jak je chápána a prožívána podle charismatu karmelitánského řádu.

Členové karmelitánské rodiny prožívají své závazky různými způsoby: v důvěrném vztahu s Bohem, v bratrském životě, v apoštolátu, ve společenském životě. Tato „úcta“ nabude konkrétní podoby * v životě jako „bratři“ nebo „sestry“ Marie ve společenství s Karmelem. To znamená závazek prohlubovat jeho ducha, žít jeho ideály a dějiny, modlit se a spolupracovat s ním, aby ve věrnosti svému charismatu a svému povolání odráželo ve světě Marii, která všem dává Ježíše.

A konečně, skutečná oddanost může Marii dávat stále více prostoru v životě člověka

– snaží se žít věrnost Pánu s duchem Panny Marie ve svém vlastním prostředí:

– napodobovat „modlící se Pannu“, která „zachovala Boží slovo ve svém srdci“ (srov. Lk 2, \ 9,51), a věnovat nějaký čas setkání s Bohem v modlitbě, účastnit se s vírou uctívání církve, zvláště v eucharistii, každý den recitovat několik liturgických hodin nebo některé žalmy nebo svatý růženec. Dbejte na to, aby se s ohledem na přítomnost živého Boha stal každý aspekt života modlitbou, dokonce i ve skutečnosti závazků a práce.

Škapulíř je znamením Mariiny lásky, zrcadlem dobroty a milosrdenství Nejsvětější Trojice. Oddanost života je odpovědí na tuto lásku a je plodem bohatství a duchovní energie vlévané do srdcí oddaných.

Chiesa e post Concilio