6. května
MATER PURISSIMA, ORA PRO NOBIS
Moudrý Kornelius a Lapide, ozvěna tradice celých staletí, nám potvrzuje tutéž věc: »Bůh stvořil svět pro blaženou Pannu a pro Krista. Maria je tisíckrát vznešenější a krásnější než všechno stvoření, a co více, ona sama je jeho ctí, ozdobu a krásou. Maria je krásou stvoření, Ježíš je krásou Marie a a Bůh je krásou Ježíše«.
Vždyť blažená Panna byla od věčnosti předurčena být s Kristem, být počátkem všeho Božího díla, být první Královnou a Paní všech tvorů. Jí se dostalo jedinečné cti, být jako Matka znamením vtělené Moudrosti, kterou je náš Pán, Stvořitel a Král všech věcí.
Suarez podává stejnou nauku stejnými slovy. »Maria je tak velká, že obsahuje toho, kterého nebe a země nemohou obsáhnout«, dodává sv. Bonaventura, ona je větší než nebe, větší než svět. Ona je ta, říká sv. Bernard, pro kterou byl celý svět učiněn.
My jako malí mudrci, jako domnělí filozofové to zcela ignorujeme. Ale jako změnění, jako křesťané to víme, protože Bůh nám to ráčil zjevit a svěřil Církvi úkol, aby nás to učila a aby všichni slyšeli její hlas.
Ano, máme tu čest, že víme: vše na zemi patří Ježíši a Marii a my nemáme právo ničím disponovat bez jejich dovolení. Proto musíme často myslet na to, abychom jim zasvěcovali sebe, své činy a žili pro ně. Čím více tak činíme, tím opravdovější je všechen řád. Nikdy není možné žít v dostatečné závislosti na Ježíši Kristu a Svaté Panně.
Naplněn těmito svatými myšlenkami ctihodný abbé Bretonvilliers, první nástupce M. Oliera v semináři Saint Sulpice odevzdal všechny své peníze k nohám Matky Boží. Nikdy si nedovolil žádný krok, aniž by napřed na kolenou požádal o dovolení Svatou Pannu a Jezulátko, nepokládal se za vlastníka svého jmění, ale jen za správce a chudého člověka, služebníka Ježíše Krista a Paní všech věcí.
Prosím čtenáře, aby hluboce pronikli do pravd vyložených v těchto prvních kapitolách. Málo se myslí na tyto velké věci, které i když jsou velmi prosté a jednoduché, jeví se na první pohled jako cizí. Ale když o nich rozjímáme před dobrým Bohem, když ony vstoupí do našeho ducha a našeho srdce, přinášejí velké světlo a velkou radost. Běda, když jsou naše myšlenky o tajemstvích Boží lásky nízké a špatné! Jak zcela jinak než my smýšleli a mluvili svatí Otcové o Ježíši, Bohu Lásky, o Marii, Matce lásky!