18. května
VIRGO PREDICANDA, ORA PRO NOBIS
Dílo třetího dne nám představuje Marii ještě výraznějším způsobem. Bůh shromažďuje na jedno místo všechny vody, které jsou pod nebem. Nazývá je Moře, latinsky Maria, sjednocení vod.
V Písmu svatém žádné slovo není náhodné. Každá slabika toho díla je tajemství, a tím spíše každé jméno, které přiděluje sám Pán. Mezi jmény, které Bůh dává Oceánu, je jméno, které jednoho dne obdrží svatá Panna, existuje tajemný vztah, který neunikl svatým Otcům. Ukazují nám na nesmírnost moře, neprobadatelného a nezměřitelného, i když není nekonečné, jako na krásné proroctví a velký obraz nejsvětější Panny.
»Maria, říká svatý Bonaventura, je jako nesmírné moře pro přemíru a hojnost milostí, kterými ji Bůh obdařil. Mluví o tom kniha Moudrosti, když říká: Všechny řeky se vlévají do moře. Řeky jsou proudy milostí Ducha Svatého. Všechny se vlévají do moře, to znamená, že všechny milosti všech svatých se vlévají do Marie. Řeky milostí andělů všechny vstupují do Marie. Řeky patriarchů a proroků vstupují do Marie. Je to řeka života Apoštolů a řeka milostí mučedníků a řeka milostí vyznavačů a panen. Všechny milosti bez výjimky vstupují do nejblaženější Panny, jak to může říci také svatý text: Ve mně je všechna milost k životu a pravdy, ve mně je všechna naděje v život ctnosti. Je proto překvapující, že všechny milosti se vlévají do Marie, skrze kterou původce všech milostí se rozprostírá nade vším stvořením? To právě vyjádřil svatý Augustin: Ty jsi plná milostí, ó Maria; a tuto milost jsi nalezla u Pána, tobě je dána čest rozprostírat se nad celým světem (Specul. 3).