23. května 2022 – pondělí prosebných dnů (níže uvedené výzvy)
Bývaly doby, kdy křesťanství nebylo jen náboženství, ale skutečný modus vivendi , který řídil život světa. Všechno tomu odpovídalo, každý malý čin, každý způsob každodenního provádění. Nemůžeme-li je dnes prožívat ve všech farnostech kvůli změnám, které je zřejmě omezily, vzpamatováváme se a rozjímáme o bohatství, které tradice neopustila a které pomáhá očišťovat a posilovat naši víru, abychom ji mohli lépe osvojit v každodenním životě.
Od moru, hladu a války vysvoboď nás Pane!
Od zemětřesení vysvodoď nás, Pane
Prosíme tě, vyslyš nás, Pane
Rogace a velikonoční čas.
Dnes začíná série tří dnů věnovaných pokání. Tato nečekaná shoda se na první pohled jeví jako určitá anomálie velikonočního období; když se však nad tím člověk zamyslí, zjistí, že instituce má důvěrné spojení s dobou, ve které se nacházíme. Je pravda, že Spasitel před utrpením řekl, že přátelé ženicha se nemohou postit, dokud je ženich s nimi (Lk 5,34); ale tyto poslední hodiny před jeho odchodem do nebe, nemají v sobě možná něco melancholického? a samo včera jsme se necítili přirozeně nakloněni myslet na smutek, rezignovaný a uzavřený, který sužuje srdce božské Matky a srdce učedníků, v předvečer ztráty toho, jehož přítomnost pro ně byla předzvěstí nebeské radosti?
Původ Rogations.
Musíme nyní vysvětlit, jak a při jaké příležitosti byl liturgický cyklus dokončen v této době, zavedením tří dnů, během nichž se zdá, že svatá církev, stále ještě zářící nádherou vzkříšení, chce náhle ústup.až do postního smutku. Duch svatý, který ji ve všem řídí, chtěl, aby krátce po polovině pátého století prostá církev Galů dala vzniknout tomuto obřadu, který se pak rychle rozšířil na veškerou katolicitu, od níž byl přijímán jako doplněk. velikonoční liturgie.
Vídeňský kostel, jeden z nejslavnějších a nejstarších v jižní Galii, měl kolem roku 470 za biskupa sv. Mamerta. Pohromy všeho druhu přišly do této provincie, nedávno dobyté Burgundy, zpustošení. Zemětřesení, požáry, děsivé jevy vzrušovaly obyvatelstvo, jako by to byly známky božského hněvu. Svatý biskup, který si přál pozvednout morálku svého lidu a přivést ho k Bohu, jehož spravedlnost bylo třeba usmířit, předepsal tři dny smíření, během nichž se věřící museli oddat skutkům pokání a jít v průvodu za zpěvu. ze žalmů.. K uvedení tohoto zbožného předsevzetí do praxe byly vybrány tři dny před Nanebevstoupením. Aniž bych to předvídal,
Galové začali, jak bylo správné. Sant’Alcino Avit, který téměř okamžitě vystřídal San Mamerto v sídle Vídně, potvrzuje, že praxe rogací byla v této církvi již upevněna [2]. San Cesario d’Arles na začátku šestého století o něm mluví jako o použití již rozšířeném jinde a označuje alespoň těmito slovy celou tu část Galů, kteří tehdy byli pod jhem Vizigótů [3].
Při čtení kánonů prvního orléánského koncilu, který se konal v roce 511 a který shromáždil všechny provincie, které uznávaly Clovisovu autoritu, je jasné, že potvrzují, že celá Galie nepolevila v jejím přijímání. Předpisy rady, pokud jde o rogace, dávají jasnou představu o důležitosti, která byla této instituci přikládána. Nejen, že je během těch tří dnů předepsaná abstinence od masa, ale půst je předpis. Je vám také nařízeno osvobodit služebnictvo od práce, aby se mohli zúčastnit dlouhých funkcí, které se budou konat v těch třech dnech (kán. 27). V roce 567 schválila rada v Tours také povinnost postit se během rogací (kán. 17); a pokud jde o povinnost zdržet se práce během těchto tří dnů,
Průvod Rogations.
Hlavní obřad v galských církvích během těchto tří dnů spočíval od počátku v oněch slavnostních pochodech doprovázených prosebnými chvalozpěvy, kterým se říkalo Procesí, protože pochodují z jednoho místa na druhé. San Cesario d’Arles nám říká, že ty, které se konaly pro Rogations, trvaly celých šest hodin, takže když se duchovenstvo cítilo příliš unavené na délku písní, ženy postupně zpívaly, aby opustily služebníky Církve. dýchat [4]. Tento detail, který nacházíme ve zvycích galských církví v oné primitivní době, nám může pomoci zvážit indiskrétnost těch, kteří v moderní době trvali na zrušení některých procesí, která zabírala značnou část dne. ,
Odchodu Průvodu Rogations předcházelo sypání popela na hlavy těch, kdo se ho zúčastní, tedy celého lidu, protože se ho účastnili všichni. Potom došlo ke kropení svěcenou vodou; načež se průvod vydal na cestu. Průvod tvořili duchovní a lidé z několika vedlejších církví, které postupovaly pod křížem hlavního kostela, jehož duchovenstvo této akci předsedalo. Všichni, kněží i laici, chodili bosi. Zpívaly se litanie, žalmy, antifony a šli jsme do nějaké baziliky, určené pro nádraží, kde se slavila svatá oběť. Cestou jsme navštívili kostely, které se scházely na ulici, zpívaly antifonu, abychom chválili tajemství nebo světce,
Skvělé příklady.
Takové byly a takové byly po dlouhou dobu rituály pozorované během rogací. Mnich ze St. Gallenu, který nám zanechal tak vzácné vzpomínky na Karla Velikého, nám vypráví, že velký císař si tehdy jako poslední z věřících zul boty a šel bos po kříži ze svého paláce do nádražního kostela [ 5]. Ve třináctém století sv. Alžběta Uherská také dala stejný příklad; byla ráda, že se během rogací mísila s chudými ženami lidu, také chodila bosa, zahalená do hrubého vlněného hábitu. San Carlo Borromeo, který obnovil mnoho využití starověku v milánském kostele, rozhodně nezanedbával ani použití Rogations. Svou péčí a svými příklady oživil v lidech prastarou horlivost pro tak svatou praxi, vyžadoval, aby se jeho diecéze postily tři dny, půst, který on sám dodržoval o chlebu a vodě. Procesí, kterého se museli zúčastnit všichni duchovní z města a které začalo ukládáním popela, vycházelo z katedrály za úsvitu a nevrátilo se dříve než ve tři nebo ve čtyři odpoledne poté, co navštívil: třináct kostelů dne Pondělí; devět v úterý; a ve středu jedenáct. V jednom z nich arcibiskup slavil svatou oběť a adresoval slovo svému lidu [6]. Srovnáme-li horlivost našich otců pro svěcení těchto tří dnů s nonšalancí, která dnes, zvláště ve městech, doprovází slavení Rogations, nemůžeme si pomoci, ale i zde nepoznáme jeden z příznaků slábnutí křesťanský smysl.v moderní společnosti. Nicméně,
Rogace v západní církvi.
Rogace z Galie se rychle rozšířily po celé západní církvi. V sedmém století již byly založeny ve Španělsku a netrvalo dlouho a představily se v Anglii a později v nových německých církvích, jak byly založeny. Samotný Řím jej přijal v roce 801 za pontifikátu svatého Lva III. Bylo to krátce poté, co se galské církve vzdaly gallikánské liturgie, aby převzaly římskou, připustily procesí svatého Marka ve svém použití. Ale byl tu jeden rozdíl: že v Římě bylo jméno hlavních litanií zachováno při procesí 25. dubna a litanie z rouhání se nazývaly menší litanie; zatímco ve Francii byly posledně jmenované litanie označeny názvem hlavní litanie, přičemž jméno menší bylo vyhrazeno pro litanie ke svatému Markovi.
Ale římská církev, aniž by nesouhlasila s oddaností Galů, kteří považovali za dobré zavést do velikonočního období tři dny postní doby, tuto přísnost nepřijala. Odpuzovala ji půst, aby zarmoutila šťastnou karanténu, kterou vzkříšený Ježíš udělil také svým učedníkům; se proto omezila na předepisování pouze zdrženlivosti masa během těchto tří dnů, což byla praxe udržovaná po staletí až do okamžiku, kdy byla kvůli všeobecnému oslabení křesťanských zvyků naší doby nucena upravit starověkou disciplínu tento bod. Milánská církev, která, jak jsme viděli, s takovou přísností zachovává instituci Rogations, ji přesunula na pondělí, úterý a středu po neděli v oktávě Nanebevstoupení Páně,
Abychom tedy zůstali v této skutečné rovnováze, z níž se římská církev nikdy neodpoutá, je nutné hodnotit Rogace jako svatou instituci, která přichází zmírňovat naše velikonoční radosti, ale ne je rušit.
Fialová barva, používaná pro procesí a pro staniční mši, již nemá za účel označovat odchod ženicha (Ct 8); ale varuje nás, že oddělení je blízko; a abstinence, která byla kdysi uložena v těchto třech dnech, i když nebyla doprovázena půstem, byla již očekávaným projevem bolesti Církve, vědoma si toho, že přítomnost Vykupitele bude brzy unesena.
Dnes již církevní právo neuvádí pondělí, úterý a středu modliteb mezi dny, kdy zákon o zdrženlivosti ještě zavazuje věřící [7]. Je velmi smutné, že oslabení křesťanského cítění v generacích naší doby a stále početnější žádosti o dispense způsobily, že toto opuštění starověké disciplíny bylo nezbytné. Je to méně smíření, méně přímluv, méně pomoci, ve století již tak chudém na prostředky, jimiž se zachovává křesťanský život, nebe se stává shovívavým, získávají se milosti spásy. Kéž praví věřící dospějí k závěru, že pomoc procesím v těchto třech dnech se stala příhodnější než kdy jindy a že je naléhavé tím, že se připojí k liturgické modlitbě, kompenzovat tímto způsobem zrušení spásného zákona, který existoval tak dlouho a který ve svých požadavcích tak lehce zatěžoval naši slabost! Kéž takto uctívaná instituce, schválená zákony církve a praxí tolika staletí, zůstane vždy v platnosti v té Francii, která svým příkladem uvalila na celý katolický svět vážnost pronásledování! Podle současné církevní disciplíny jsou procesí rouhání, jejichž záměrem je vyprosit milosrdenství Boha uraženého za hříchy lidí, a získat nebeskou ochranu nad statky země, doprovázeny zpěvem litanií o svatých a završena zvláštní mší, která se slaví jak v nádražním kostele, tak v samotném kostele, odkud procesí začalo, pokud se nemusí zastavit v nějaké jiné svatyni.
Litanie ke svatým.
Litanie ke Svatým nebudou nikdy příliš ceněny pro moc a účinnost, kterou mají. Církev se k němu vždy uchýlila při všech velkých příležitostech jako prostředek, jak učinit Boží pomoc příznivou, obracející se na celý nebeský dvůr.
Pokud bychom se nemohli zúčastnit rogačních průvodů, přednesme alespoň tyto litanie ve spojení s církví: budeme se podílet na výhodách takové svaté instituce a přispějeme k získání milostí, které křesťanství v těchto tři dny, naléhá ze všech míst; také vykonáme čin pravého katolíka.
Sem vkládáme mši modliteb, která je po tři dny stejná.
Všechno k vám mluví o nutnosti a síle modlitby. Církev nosí postní barvu, která vyjadřuje její smírné úmysly, ale vše v ní vyzařuje důvěru a naději, že bude vyslyšena; člověk cítí, že se opírá o lásku svého vzkříšeného manžela.
Mše Rogations
EPIŠTOLA (Jak 5:16-20). – Drazí přátelé: Vyznávejte své hříchy jeden druhému a modlete se jeden za druhého, abyste byli spaseni, protože vytrvalá modlitba spravedlivých dokáže mnoho. Eliáš byl muž, který byl vystaven bídě jako my, a přesto, když se vroucně modlil, aby na zemi nepršelo, nepršelo tři roky a šest měsíců. Potom se znovu modlil; a nebe dalo déšť a země vydala své ovoce. Moji bratři, pokud někdo z vás bloudí od pravdy a někdo ho obrátí, vězte, že kdo povolá hříšníka z jeho bludu, zachrání mu duši a smaže množství hříchů.
Účel rogací.
Je to opět od apoštola svatého Jakuba Menšího, který dnes svatá církev přebírá; a nemohli bychom dostatečně obdivovat, jak výstižná jsou slova inspirovaného spisovatele. Jedním z účelů zřízení Rogations je získat z Boží dobroty teplotu příznivou pro plody země a svatý Jakub nám na příkladu Eliáše ukazuje, že modlitba může oblohu vyjasnit, popř. aby pršelo.hnojivo. Napodobujeme víru Proroka a doporučujeme Pánu plodiny, které ještě tolik potřebují jeho dobrotu, aby dosáhly zralosti a unikly pohromám, které by je mohly potkat. Dalším účelem proseb je získat odpuštění hříchů. Budeme-li se vroucně modlit za naše odpadlé bratry, dosáhneme zvláštní milosti v jejich prospěch. Možná se v tomto světě nikdy nedozvíme ty, které naše modlitba spojená s modlitbou svaté církve zachránila na cestě hříchu; ale Apoštol nás učí, že naše láska dostane tu nejvzácnější odměnu, totiž vylití Božího milosrdenství na nás samých.
EVANGELIUM (Lk 11, 5-13). – Tehdy: Ježíš řekl svým učedníkům: Má-li někdo z vás přítele a jde k němu o půlnoci, aby mu řekl: Příteli, půjč mi tři chleby, protože můj přítel odcestoval do mého domu a já musím zeptejte se ho vepředu a ten uvnitř odpovídá: Neobtěžujte mě: dveře jsou již zavřené a moje děti jsou se mnou v posteli: a nemohu vstát, abych vám je dal; ale pokud ten druhý bude dál bít, ujišťuji vás, že i když nevstane, aby mu je dal, protože je to jeho přítel, přesto, alespoň aby mu sebral nedbalost, povstane a dá mu tolik on potřebuje. A já vám říkám: Proste a bude vám dáno, hledejte a naleznete, tlučte a bude vám otevřeno. Ve skutečnosti ten, kdo žádá, dostává; kdo hledá, najde, a kdo bije, tomu bude otevřeno. A když někdo z vás prosí Otce o chléb, dá mu kámen? a když ryba, dá mu místo toho hada? a když požádá o vejce, dá mu štíra? Jestliže tedy vy, přestože jste zlí, víte, jak dávat dobré věci svým dětem, o co spíše váš Nebeský Otec jistě dá dobrého Ducha všem, kdo ho prosí.
Síla modlitby.
V evangeliích není nic výraznějšího, co by vyjadřovalo nekonečnou moc modlitby, než tato Spasitelova slova. Církev svatá, která nám je dnes dává číst, nám nepochybně dostatečně ukazuje důležitost modliteb, protože v těchto dnech nám odhaluje ctnost přímluvy, která vítězí i nad samotným odmítnutím Boha. Liturgie je trvalou naukou a vždy dávána záměrně. Dosud jsme to museli uznat. V těchto třech dnech, ve kterých jde o uklidnění již tak uraženého nebe, nebylo nic potřebnějšího, než přimět křesťany, aby pochopili sílu, kterou naléhání na modlitbu vykonává nad samotným Bohem. Litanie, které byly zpívány během Procesí, nám nabízejí model této svaté zatvrzelosti. Nepřestali jsme opakovat: „Pane! Smiluj se, vysvoboď nás, Pane! Prosíme tě, vyslyš nás!“. V tuto chvíli se připravuje zprostředkování velikonočního Beránka nabízeného na oltáři; a za pár okamžiků se ke své přímluvě, vždy účinné, připojí našimi slabými sliby. Vyzbrojeni takovým slibem můžeme odejít s jistotou, že jsme se nemodlili nadarmo. Přijměme proto také předsevzetí, že se nebudeme v jejích obřadech vzdalovat Církvi a budeme vždy upřednostňovat modlitbu společně s ní před jakoukoli jinou, kterou bychom mohli obětovat zvláště Bohu; a to ve všechny dny, kdy si nás přeje zvát, abychom se účastnili imperativních povinností, které v našem zájmu plní svému nebeskému Snoubenci. V tuto chvíli se připravuje zprostředkování velikonočního Beránka nabízeného na oltáři; a za pár okamžiků se ke své přímluvě, vždy účinné, připojí našimi slabými sliby. Vyzbrojeni takovým slibem můžeme odejít s jistotou, že jsme se nemodlili nadarmo. Přijměme proto také předsevzetí, že se nebudeme v jejích obřadech vzdalovat Církvi a budeme vždy upřednostňovat modlitbu společně s ní před jakoukoli jinou, kterou bychom mohli obětovat zvláště Bohu; a to ve všechny dny, kdy nás chce zvát, abychom se účastnili imperativních povinností, které v našem zájmu plní svému nebeskému Snoubenci. V tuto chvíli se připravuje zprostředkování velikonočního Beránka nabízeného na oltáři; a za pár okamžiků se ke své přímluvě, vždy účinné, připojí našimi slabými sliby. Vyzbrojeni takovým slibem můžeme odejít s jistotou, že jsme se nemodlili nadarmo. Přijměme proto také předsevzetí, že se nebudeme v jejích obřadech vzdalovat Církvi a budeme vždy upřednostňovat modlitbu společně s ní před jakoukoli jinou, kterou bychom mohli obětovat zvláště Bohu; a to ve všechny dny, kdy si nás přeje zvát, abychom se účastnili imperativních povinností, které v našem zájmu plní svému nebeskému Snoubenci. budeme se moci stáhnout s důvěrou, že jsme se nemodlili nadarmo. Přijměme proto také předsevzetí, že se nebudeme v jejích obřadech vzdalovat Církvi a budeme vždy upřednostňovat modlitbu společně s ní před jakoukoli jinou, kterou bychom mohli obětovat zvláště Bohu; a to ve všechny dny, kdy nás chce zvát, abychom se účastnili imperativních povinností, které v našem zájmu plní svému nebeskému Snoubenci. budeme se moci stáhnout s důvěrou, že jsme se nemodlili nadarmo. Přijměme proto také předsevzetí, že se nebudeme v jejích obřadech vzdalovat Církvi a budeme vždy upřednostňovat modlitbu společně s ní před jakoukoli jinou, kterou bychom mohli obětovat zvláště Bohu; a to ve všechny dny, kdy nás chce zvát, abychom se účastnili imperativních povinností, které v našem zájmu plní svému nebeskému Snoubenci.
______________________________
[1] Je však třeba uznat, že Mamerto nebyl tvůrcem této slavnosti; neudělal nic jiného, než že upřesnil liturgický vývoj a stanovil datum. Opravdu vidíme, že tato procesí se konala také v Miláně, ne během tří dnů předcházejících Nanebevstoupení, ale v následujícím týdnu; a ve Španělsku koncil v Gironě, který se konal v roce 517, nařídil procesí na čtvrtek, pátek a sobotu po Letnicích. Na druhé straně Sidon Apollinare, současník Mamerto, říká, že tato procesí existovala již před Mamertem, ale že jim dal větší vážnost (Rev. Ben., T. XXXIV. S. 17).
[2] Homilie o modlitbách.
[3] Promluva CLXXII, mezi promluvami svatého Augustina.
[4] Promluva CLXXIV. Herbertus Turritanus, Miracul., L. V c.xxi.
[5] De Rebus bellicis Caroli Magni, c. xvi.
[6] Giussano, Život svatého Karla Boromejského.
[7] CIC, kán. 1252.
(z: Dom Prosper Guéranger, Liturgický rok. – II. Velikonoční období a po Letnicích, přel. L. Roberti, P. Graziani a P. Suffia, Alba, 1959, s. 201-208)
* * *
The Rogations(úryvek z litanií ke svatým [ zde ])
Po souhrnné invokaci ke Svatým a dvou krátkých aklamacích k Bohu začínají prosby o osvobození, ve kterých prosíme, aby dobrý a lidumilný Pán od nás odvrátil každého člověka, ďábelská hanba, to je přirozené. Tato část litanií je zvláště důležitá v průvodu Rogation, zejména pro žádosti týkající se klimatu a přírodních katastrof, a přednáší se bezprostředně před požehnáním polí.
Schuster upřesňuje, že „věčná smrt“ znamená smrt nekajícných, jistě předurčených k věčnému zatracení.
Omnes Sancti et Sanctae Dei, intercedite pro nobis. Propitius esto, parce nobis, Domine. Propitius esto, exaudi nos, Domine. Ab omni malo, libera nos, Domine. Ab omnipecato … Ab ira tua, … A náhlý a improvisa morte, Ab insidiis diaboli, Ab ira et odio et omni mala voluntate, A spiritu fornicationis, A fulgure et tempestate, A flagello terraemotus, A mor , hlad a krása, A morte perpetua, | Svatí všichni Boží, orodujte za nás. Buď shovívavý, ušetři nás, Pane. Buď shovívavý, vyslyš nás, Pane. Od veškeré špatnosti, vysvoboď nás, Pane. Ode všeho hříchu, osvoboď nás … Od svého hněvu, osvoboď nás … Od náhlé a nečekané smrti, Od nástrah ďáblových, Od hněvu, nenávisti a každé zlé touhy, Od ducha smiltva Od blesku a od bouře, od metly zemětřesení, od moru, hladomoru a války, od věčné smrti, |
* * *