Podzim 2022: seminaristé volí tradiční mši

V minulém roce provedly tři římské dokumenty sbližující se a doplňující se útoky proti svobodě slavit tradiční římskou mši. Citujeme: 16. července 2021 motu proprio papeže Františka Traditionis custodes . Odpověď ze 4. srpna Msgr. Roche, prefekta Kongregace pro bohoslužbu a kázeň svátostí, na otázky, které položil kardinál Nichols, arcibiskup z Westminsteru. Nakonec 29. června 2022 apoštolský list Přeji vám popřál liturgické formaci Božího lidu.

Tradiční svět na cestě rozvoje

Ve Francii měly tyto dokumenty významný mediální dopad, ale skromný vliv na počet tradičních mší slavených s biskupovým souhlasem. Stránka Ad majorem dei gloriam naopak zaznamenává odstranění 14 pietních míst z původního celkového počtu 241 s poklesem o 6 %. Ačkoli toto číslo není příliš vysoké, je to poprvé, co byl pozorován pokles počtu tradičních mší slavených při aplikaci Summorum Pontificum .. Jak je to s dopadem těchto dokumentů na přijímání do seminářů, a tedy v konečném důsledku na vývoj počtu kněží ve Francii a jejich liturgické praxe? Nejprve poznamenáváme, že v roce 2022 bylo podle webu Biskupské konference Francie vysvěceno 77 francouzských sekulárních kněží, tedy určených k diecézním kněžím, k nimž je třeba přidat dalších 12 francouzských: 3 pro Institut Krista Velekněze (ICRSP), 3 pro Bratrstvo svatého Petra (FSSP) a 6 pro Bratrstvo svatého Pia X. (FSSPX). Těchto 12 francouzských kněží vysvěcených k tradiční mši tak představuje 14 % z celkového počtu svěcení francouzských světských kněží. Bez zohlednění 4 svěcení předpokládaných pro diecézi Toulon a odložených na neurčito, je třeba poznamenat, že tato svěcení jsou soustředěna především v některých diecézích a komunitách: komunita Svatý Martin: 14, Paříž: 10, Vannes: 5, Versailles: 3. Tato čísla je třeba porovnat s průměrným věkem kněží 75 let. let a roční počet úmrtí mezi 600 a 800.


Realita versus ideologie

Jaký dopad měla římská rozhodnutí v tomto měsíci září 2022 na vstupy do seminářů? Čísla mluví sama za sebe. Komunity, kde se slaví tradiční mše (ICRSP, FSSP, FSSPX, IBP – Institut du Bon Pasteur – a MMD – Missionnaires de la Mercy Divine –) těžily z 95 vstupů ve srovnání s 69 v roce 2021, z toho 38 Francouzů, kterým bylo v roce 2021 20 Tento nárůst je obecný a významný pro všechny komunity. Dvojí hnutí, které by se politicky dalo kvalifikovat směrem k pravici, se zdá být určováno skutečností, že mnoho seminaristů, dokonce i diecézních, je ve skutečnosti více či méně obeznámeno s tradiční mší po celá léta, ve svých rodinách nebo během jejich osobního itineráře. (viz svědectví Doma Geoffroye Kemlina, nového opata Solesmes v La Nef n. 350) [zde ]. S motu proprio Traditionis custodes papež František téměř znemožnil novému diecéznímu knězi slavit tradiční liturgii. O povolení je třeba požádat v Římě, což je vždy odmítnuto! Tváří v tvář této situaci se zdá, že určitý počet mladých aspirantů na kněžství, kteří doufali, že budou moci žít určitou formou biritualismu v diecézích, si pro přípravu na kněžství zvolili společenství ex Ecclesia Dei . Na druhé straně je jisté, že komunity ex Ecclesia Dei jsou ohroženy kanonickými návštěvami, jejichž účelem by bylo vnutit jim „ výhody “ liturgické reformy a „ všeho, co z ní vyplývá.„Účast na seminářích FSSPX je radikální způsob, jak se chránit před takovými hrozbami. A konečně, protože povolání jsou tajemstvím, je toto, jednoduše řečeno, božská odpověď na papežskou vůli oddělit římskou církev od její liturgické tradice?

Tváří v tvář této povzbuzující situaci v komunitách spojených s tradiční mší se situace církve, kterou kardinál Benelli definoval jako „ koncilní “, jeví jako ubohá. V roce 2019 byly semináře v Bordeaux a Lille uzavřeny z důvodu nedostatku personálu. Francouzská biskupská konference ještě oficiálně neoznámila přijetí do prvního ročníku v roce 2022, ale čísla určitě nebudou dobrá, pokud některý biskup před pár dny tiše řekl: „ Přihlášky na semináře znamenají čas “.

Pouze tradičnější komunity si vedou nejlépe, i když přijaly koncilní reformy. Zmiňujeme komunitu svatého Martina s 24 svěceními v roce 2021 a 14 v roce 2022, 24 přípravnými přijetími v roce 2022 a 19 v roce 2021. Tomističtí a konzervativní dominikáni z Toulouse, kteří jsou řeholní, mají prospěch z 11 přijetí v roce 2022, zatímco jeden jediný , ve formaci, v semináři růžového města, kde Mons. de Kérimel se vyznamenal v trestání seminaristů, kteří nosili sutanu [ zde]. Pokud jde o diecézi Toulon, proslulou množstvím svých svěcení, jediný kandidát ve formaci je poslán do Aix a tento rok je uzavřen v semináři La Castille. Dále se nestačí vrátit, člověk musí stále vytrvat. Ze 6 přijatých do prvního ročníku do pařížského semináře v roce 2021 pouze 2 studenti stráví první rok filozofie, ostatní se vydali jinou cestou, unaveni z vnuceného přijímání v ruce.


Klaďte si ty správné otázky

 Tváří v tvář této situaci se zdá, že jen velmi málo biskupů si klade otázku: „ Možná jsme byli dlouhou dobu na špatné cestě? a jeho důsledek „“ Proč nezkusíme tyto tradiční metody, které se zdají být osvědčené a které se vždy ukáží jako účinné? „Naopak, řešením pro mnohé by byl příchod církve bez kněze, s ženatými jáhny zastávajícími více či méně úřady, čekajícími na svěcení ženatých mužů nebo dokonce žen. Nedávno jmenovaný biskup do čela diecéze v jižní Francii před několika měsíci na svém presbytáři oznámil: “ V této diecézi je stále o 50 % příliš mnoho kněží .“ Ale byla by církev bez kněží stále katolickou církví? (Jean-Pierre Magendre –zdroj )