Dojmy muslimské konvertitky

Dojmy bývalé muslimky na tradiční mši


Derya Little *

Když se Adam a Eva rozhodli kousnout do zakázaného ovoce, postavili se nad Boha a vnesli do stvořeného řádu nepořádek. Hřích pýchy, výsledek této lehkomyslnosti, se od té doby stal opěrným bodem lidského boje. Bez adekvátního vidění a pochopení toho, kdo je Bůh a kdo jsme my a náš bližní ve vztahu k Němu, zůstane chaos nejen ve společnosti, ale i v našich duších.

Ve Starém Zákoně Pán dává pokyny znovu a znovu a snaží se vést svůj vzpurný lid k řádu, který je povede k naplnění. Jedním z nejdůležitějších aspektů správné nové orientace je, jak Izraelité uctívali Boha. Hospodin dává podrobné pokyny o chrámu, rouchu a o tom, jak by měla být vedena smírná oběť za hřích. Podrobnosti jsou vyčerpávající a existuje pokušení přejít k více vzrušujícím částem Písma. Protože Nová smlouva v Kristově oběti je skryta ve Starém zákoně, musíme věnovat pozornost tomu, co Pán prostřednictvím těchto předpisů sdělil svým dětem. Jakkoli nudné a zastaralé se mohou zdát tyto detaily našemu modernímu cítění, liturgie, jako uctívání, je Bohem navržena k tomu, aby uklidila padlý svět, a tak nám pomohla z našho sklonu k hříchu. Moje první setkání s tradiční latinskou mší mi připomnělo správný řád stvoření, ve kterém se všichni jednotně obracíme ke Stvořiteli vesmíru.

Ještě dnes si pamatuji na slavnost, se kterou jsme se připravovali na vstup do mešity, abychom se pomodlili salát, pět denních modliteb islámu. Je nutné provádět fyzické omývání, které vyžaduje mytí rukou, nohou, obličeje a paží při pronášení konkrétních modliteb. Jako holka jsem si musela zahalovat celé tělo oblečením kromě obličeje. Při vstupu do mešity si všichni sundali boty, protože Alláhův dům je svatý. Na muslimech je dobré, že si váží úcty. V dětství však každý můj pietní čin provázel paralyzující servilní strach, který byl do mě a do každého muslima vštěpován odmala. Alláh je vrtošivé a nepředvídatelné božstvo, které není vázáno pravidly důslednosti a dobra. Náš rozum je k ničemu a naše láska je nesmyslná. Vše, co mu dlužíme, je naše absolutní poslušnost,

Z takové vize Boha jsem se ponořila do cynického a sarkastického světa ateismu. Hřích pýchy, který otravuje téměř každé lidské srdce, byl živý a silný i v mém. Posmívali jsme se každému náboženství a božstvu bez rozdílu, ale se zvláštním zaměřením na urážku Alláha, který měl vštípit do našich srdcí takový strach, že bychom se třásli a udělali, cokoli přikázal. Dokonce i naše cynická srdce si byla vědoma, že stvořitel bez lásky není hoden poslušnosti. Není divu, že moje hlava zůstala dokonale vzpřímená nad mými rameny i po mém obrácení, kdy mí protestantští přátelé sklonili hlavy v modlitbě. Moje tělo se odmítlo vzdát.

Protestantské bohoslužby také nepomohly. Jsem věčně vděčná misionářům, kteří se mnou sdíleli evangelium, modlili se za mě a zůstali věrní. když jsme se však v neděli ráno shromáždili, zdálo se, že uctívání se nijak neliší od času na studium Bible nebo času, kdy jsme seděli u ohně a zpívali hymny. I když jsem ocenila myšlenku, že vždy můžete dosáhnout Pána, ať jste kdekoli, příkrý kontrast k uctívání, které si Bůh přál ve Starém zákoně, byl evidentní. I když se snažím, vzhledem k svému hrdému srdci a cynické povaze, tyto časy uctívání nedokázaly probudit mé emoce a přesměrovat mou pozici ke Slovu, které stvořilo vesmír.

Teprve moje zkušenost se mší mě přivedla blíže k pravému uctívání, jak jsem poznamenala ve svém příběhu o konverzi Od islámu ke Kristu :

Mše byla uctivá a krásná. Jedna z věcí, na kterou jsem si nemohla zvyknout v evangelických církvích, do kterých jsem chodila, byl styl bohoslužby. Ani v nedenominačních ani charismatických kongregacích jsem neměla pocit, jako bychom stáli před Bohem nebo před Ním klekali v uctívání. Spíš jsem měla pocit, jako bychom chodili s naším přítelem Ježíšem. Kdybychom skutečně věřili, že jsme syny a dcerami Všemohoucího Boha, který stvořil nekonečný vesmír i nejmenší buňku v našem těle, myslela , že bychom měli často nebo alespoň jednou týdně v neděli klečet. Líbilo se mi, že každý muž a žena při eucharistické modlitbě poklekli v tiché úctě. Bylo jasné, že se děje něco významného a masivního.

Když jsem se po letech zúčastnila své první tradiční latinské mše ve starém anglickém kostele s lavicemi z tmavého ořechu, úcta, kterou jsem zažila během své první mše, dosáhla nové úrovně, kdy byl jasný důvod zanechat těch nudných [starozákonních] podrobností o uctívání. Tohle byl Bůh, před kterým jsem mohla pokleknout; Bůh, který drží naši existenci ve svých rukou, a přesto se rozhodl pokořit, aby se stal jedním z nás a podstoupit ponížení a smrt v lásce, aby nás zachránil před naší hříšností.

Zatímco kněz a věřící byli pohromadě před Pánem, mše již nebyla orientována na kněze, ale na Boha. Nezáleželo na tom, kdo je kněz, pokud řekl černá a udělal červenou. Jeho osobnost byla irelevantní. Rubriky a předepsané modlitby znamenaly, že kněz nebyl středobodem bohoslužby, ale postavil se in persona Christi s lidmi a pro lidi, zatímco byla přinášena mše svatá oběť, čímž překonávala limity času a prostoru.

Ano, kněz nebyl uprostřed, ale ani laici. Se šeptanými modlitbami věřící vstávali, klečeli a pronášeli své modlitby. Ticho a vážnost odvrátily naši pozornost od kříže od nás samých a od sebe navzájem a jedinečným způsobem nás spojily, když jsme všichni obrátili svůj pohled k nebi. Samozřejmě, všechny tyto dojmy byly předtím, než jsem studovala liturgii a význam rubrik a modliteb. Dokonce i pro nováčka tradiční mše představovala druh uctívání, které přesměrovalo naše těla, mysl a duše do dokonalého řádu, v němž Pán přijal uctívání, které mu náleží jako milujícímu Otci. Konečně jsem mohla nejen sklonit hlavu, ale také pokleknout v adoraci a připojit své modlitby k celému kostelu.

I po letech pokaždé, když vstoupím do kostela, abych se zúčastnila usus antiquior, mám pocit, že vykračuji z času, abych se připojila k nespočtu svatých, kteří již prošli světem, kde převládá pomíjivost a zavržení, mizí dočasné starosti tohoto života. Všechna svá břemena a starosti mohu nechat u paty oltáře, aby je kněz přivedl k Pánu a věděla, že svatý Tomáš a svatá Tereza z Avily pozdvihli své duše k Pánu během téže liturgie. Neviditelná zlatá nit se táhne časem a prostorem a poutá věřící z nebe na zem a do očistce, zatímco kněz v nejvyšší úctě a tichu pronáší eucharistické modlitby. Úcta, ticho, krása a přesnost se spojují, aby přeskupily vesmír směrem ke svému Stvořiteli, ať už je mše sloužena v tisíc let staré katedrále nebo v novém kostele

Když jsme se s manželem rozhodli přivést své děti k víře, uvědomili jsme si důležitost liturgie, ve které je člověk povznesen tím, že se stává součástí něčeho většího, než aby byl navštěvován, protože je zasvěcena mužům. Zpočátku se cesta na nejbližší tradiční mši se čtyřmi dětmi v závěsu zdála zdrcující, ale naše děti vyrostly ve společenství, kde liturgie poskytovala správnou orientaci a společenství poskytovalo podporu, aby zůstali věrní ve světě neustálého vývoje.

Celá naše rodina se proměnila. Náš nejstarší vyjádřil svou touhu po kněžství navzdory svému nízkému věku poté, co byl svědkem toho, jaká nezasloužená výsada je sloužit Pánu u oltáře. Batolata se učila o víře jednoduchým způsobem, který nasytil jejich malou mysl, když si zapamatovala modlitby a sdílela tuto neviditelnou nit se svými vrstevníky. Můj manžel prošel větším vnitřním obrácením, které nepovažoval za možné, což z něj udělalo lepšího syna, manžela a otce. Jako matka jsem se smířila s darem ženství, který mi Bůh dal, darem, který je pošlapáván v každém koutě sekulárního světa. Změna orientace, která začíná liturgií, pronikla do všech aspektů našeho života a vyžádala si pro Pána i ty nejsvětštější činnosti. I když se nyní nemůžeme pravidelně účastnit tradiční mše, víra naší rodiny je v důsledku těchto vzácných let řádně přikázána Pánu.

Když se ohlédnu zpět, vidím, jak Pán jemně vedl mou nepoddajnou duši k Sobě, ne silou a strachem, ale s láskou a milostí. Nikde není tato láska zřejmější a dostupnější než ve svaté oběti, ve které se Milenec obětuje za milovaného. Právě tam můžeme my, hrdí a hříšní, zažít pravou lásku. Právě tam se nebe dotýká země, aby nás přivedlo blíže našemu Stvořiteli. Z mikrokosmu mše se celý svět přeskupuje, abychom se mohli znovu hlásit ke svému dědictví.

V průběhu staletí se pod vedením Ducha svatého vyvíjela mše věků, abychom našli své místo nejen ve vesmíru, ale také v dějinách spásy, kde je každý z nás nití tapisérie. Při tradiční latinské mši je každý z nás jen nití. Přesto je každé vlákno nenahraditelnou součástí něčeho, co nelze pochopit. Mše je místem, kde můžeme zahlédnout onu tapisérii a Otcův záměr pro Jeho děti, kde jsme dokonale svobodní, dokonale spokojení a dokonale šťastní.

* Dr Derya Little se narodila a vyrostla v muslimském Turecku. Odmítla svou islámskou víru, aby se stala ateistkou, ale pak se jako teenager setkala s Kristem. Právě během doktorandského studia v Anglii vstoupila do katolické církve a nyní žije se svým manželem a dětmi na americkém Středozápadě. Little má magisterský titul v historii a Ph. v politice. Mezi její knihy patří její příběh o konverzi Od islámu ke Kristu (San Francisco: Ignatius Press, 2017), stejně jako Průvodce pro začátečníky tradiční latinskou mší a U jeho nohou: Přibližování se ke Kristu s ženami Nového zákona (Huntington , IN: Náš nedělní návštěvník, 2021).

 Chiesa e post Concilio