Soros a Dugin – dvě tváře stejné mince

                                                                                                  8. 6. 2021

V roce 1945 vydal rakouský filozof Karl Popper (1902-1994) rozsáhlé dvousvazkové dílo Otevřená společnost a její nepřátelé (Otevřená společnost a její nepřátelé, Routledge, Londýn 1945). V této práci Popper tvrdí, že totalitní ideologie, jako je komunismus a nacismus, mají společný prvek: tvrdí, že mají absolutní pravdu. Rakouský filozof vystupuje jako protiklad totalitní společnosti s modelem demokratické sociální organizace, který definuje jako „otevřenou společnost“, protože je v rozporu s jakoukoli kulturní a morální „hranicí“. Popper napsal toto dílo na Novém Zélandu, kam kvůli svému židovskému původu emigroval po nástupu nacismu. Poté se přestěhoval do Anglie, kde učil na prestižní London School of Economics a získal britské občanství.

Soros, kterému je dnes přes devadesát let, byl nejen bezohledným mezinárodním spekulantem, ale velkou část svého bohatství investoval do realizace „otevřené společnosti“. K realizaci tohoto projektu vytvořil síť organizací snázvem Nadace otevřené společnosti, jejichžprostřednictvím financoval po celém světě levicové strany, masovou imigraci, legalizaci drog, potraty a eutanazii, propagandu radikální ekologie a genderovou teorii. Pierre-Antoine Plaquevent definuje Sorosovu činnost jako dílo „sociálního inženýrství“, jehož cílem je do hloubky transformovat současnou společnost, „mystické globalistické tělo“, které se snaží rozšířit na celou planetu (Soros a otevřená společnost. Metapolitika globalismu, Cesta do lesa 2020, str. 138).

Utopie „otevřené společnosti“ George Sorose však utrpěla po pandemii koronaviru těžkou ránu. Mezi autory, kteří pochopili, jak pandemie poznamenala krizi globalismu, vyniká ruský politolog Alexander Dugin, který se dnes prezentuje jako „prorok uzavřených společností“, na rozdíl od „proroka otevřené společnosti“ George Sorose.

Dugin ve své analýze „post-globálního řádu“ uvádí, že pandemie způsbila „definitivní, rychlý a neodvolatelný kolaps globalizace„, protože „vyhladila všechny její hlavní axiomy: otevřené hranice, solidaritu společností, účinnost stávajících ekonomických institucí a kompetence vládnoucích elit. Globalizace selhala ideologicky (liberalismus), ekonomicky (globální sítě) i politicky (vedení západních elit). Otevřenáspolečnost se stane uzavřenou společností,“ pokračuje Dugin. Suverenita se vyšplhá na nejvyšší hodnotu absolutní hodnoty“ (viz zde).

Alexander Dugin se narodil v Moskvě v roce 1962 jako syn sovětského zpravodajského důstojníka. V 80. letech, stejně jako ostatní potomci komunistické nomenklatury, vstoupil do Južinského kruhu,vytvořeného kolem Jurije Mamlejeva (1931-2015), v bytě na Južinského třídě v centru Moskvy. Právě zde se Dugin dostal pod vliv okultisty Jevgenije Golovina (1938–2010), který ho seznámil se západními gnostickými autory, jako byli René Guénon (1886–1951) a Julius Evola (1898–1974). Golovin a Dugin se často opájeli nacisty (James D. Heiser: Americká říše by měla být zničena, Repristination Press, 2014, str. 40-41) a „Dugin se ocitl v prostředí, ve kterém se Satan, duchovní sedánky, desky ouija, drogy, sex, alkohol, hry na hraní rolí a fašismus smíchaly v omamné infuzi“ (Gary Lachman, The Black Star, Tlon Editions, 2019, str. 248).

Po pádu SSSR Dugin spolupracoval s Gennadijem Zjaganevem na politickém programu Komunistické strany Ruské federace a v roce 1993 založil spolu s Eduardem Limonovem (1943–2020) Národní bolševickou stranu, která doprovázela jeho bisexualitu se stejně bipolárním obdivem ke komunismu a národnímu socialismu. Dugin nakreslil vlajku hnutí: černé kladivo a srp uvnitř bílého kruhu na červeném pozadí. Ve svém intelektuálním vývoji prošel tento ruský politolog dalšími vlivy, od Lva Gumiljeva (1912–1992), od kterého získal myšlenku „Eurasie“, až po Alaina de Benoista, zakladatele neo-pohanského Nouvelle Droite. Jeho hlavním referenčním bodem však zůstává Evola, což je pro Dugina to, co byl Popper pro Sorose: nesporný mistr.

„Ještě více to byl archetypní muž, který žil ve svém osobním osudu osud tradice uprostřed eschatologické temnoty. Jeho odkaz je víc než vzácný. (…) Svědčil o kvalitě současné reality, hrdinsky ukázal orientaci, která vede dál. Jeho poselství je pro Evropu nezbytné.“

Duginova teorie „Radikálního subjektu“ navazuje na Evolova „Diferencovaného člověka“, který podle starověké čínské formule „jezdí na tygrovi“ prostřednictvím zkušenosti sebe-božského nihilismu. Pro Dugina, stejně jako pro Evolu, je to jen v anarchii, že „temnota se stupňuje a z propasti nutnosti stoupá strašlivý květ absolutního jedince“ (J. Evola, Teorie absolutního jedince, Bocca, 1927, str. 302-304).

Čtvrtá politická teorie (v it. vydání Nuova Europa Edizioni, 2017) je Duginovo hlavní dílo. V něm uvádí, že „musíme důrazně zavrhnout jak antikomunismus, tak antifašismus“ (str. 293). Proti Sorosovi, který chce změnit svět v „otevřenou společnost“, Dugin kontrastuje s „post-moderním“ spojenectvím „nepřátel otevřené společnosti“: komunistů, fašistů, tradicionalistů. Americký magnát i ruský politolog sní o impériu: Sorosovo má kořeny v demokraciích Západu, Duginovo v mongolských hordách stepí, pod záštitou Ruska a Číny. Pro oba cesta k těmto projektům prochází planetárním chaosem.

Pierre-Antoine Plaquevent vysvětluje, že Soros poté, co zavedl do financí pojem nerovnováhy, chtěl tuto teorii aplikovat na společnost prostřednictvím „sociologie chaosu“, která se staví nejen proti „uzavřené společnosti“, ale proti jakékoli formě sociální stability (op. cit., str. 76-88). Dugin se zase prezentuje svým způsobem jako antisoros, ale má s ním společné radikální popření absolutního řádu principů. Gary Lachman se dlouze zabývá Duginovou „politikou chaosu“ (str. 271–305) a vzpomíná, jak na obálce své knihy Základy geopolitiky (1997) vyniká „hvězda Chaosu„, osmicípý symbol používaný satanisty a okultisty. „Musíme se naučit myslet s chaosem a uvnitř chaosu,“ říká Dugin (Čtvrtá politická teorie,str. 238), a popírá to, co říká Soros, ale ve stejném relativistickém a nihilistickém horizontu. Oba se prezentují jako proroci postmoderního chaosu a staví se proti katolické církvi, protože je strážcem onoho božského a přirozeného zákona, který zásadně odmítají. Z tohoto důvodu se Soros a Dugin jeví jako dvě strany téže mince, a proto proti nim stavíme jedinou Pravdu Toho, který dal světlo temnotám a Svůj řád chaosu (Genesis 1: 4-5).

Pramen: Corrispondenza Romana