František bilancuje deset let: „Věci, které jsem udělal, jsem si nevymyslel. Zjistil jsem, co kardinálové řekli na setkáních před konkláve.“
Uloženo v: Blog by Aldo Maria Valli Vytvořil Giovanni Valli pomocí agenturty Télam
Bernarda Llorente
Venku panuje úmorné vedro, které neodrazuje tisíce turistů, kteří za jasného slunečního svitu tvoří dlouhé fronty na vstup do Vatikánu. Několik metrů odtud, v Santa Martě, probíhá postupně jeho intenzivní program. Některé pohyby jako by oznamovaly, že je na cestě. František, Jeho Svatost, argentinský papež, jeden z vůdců, kteří diktují sociální a politickou agendu dnešního světa, kráčí se zářivým úsměvem. Zdá se, že se zotavil. S vědomím všech proměn, k nimž došlo během jeho devítiletého pontifikátu, a s prozíravým pohledem na budoucnost lidstva, víry a potřeby nových odpovědí. Když společně vcházíme do místnosti, kde je vše připraveno na hodinu a půl trvající rozhovor s mezinárodní tiskovou agenturou Télam, vím, že letos 20. června prožívám výjimečný a jedinečný okamžik.
Františku, byl jste jedním z nejdůležitějších hlasů v době velké osamělosti a strachu ve světě během pandemie. Dokázal jste ji popsat jako hranice světa v krizi v ekonomické, sociální a politické oblasti. A při té příležitosti řekl jednu větu: „Z krize nikdy nevyjdete stejní, vyjdete z ní lepší nebo horší. Jak si myslíte, že se z toho dostaneme? Kam směřujeme?
Nelíbí se mi to. V některých oblastech došlo k růstu, ale obecně se mi to nelíbí, protože se to stalo selektivním. Podívejte se, samotný fakt, že Afrika nemá vakcíny nebo má minimální dávky, znamená, že záchrana nemoci byla také dávkována podle jiných zájmů. Skutečnost, že Afrika tak nutně potřebuje vakcíny, naznačuje, že se něco pokazilo. Když říkám, že nikdy nevyjdete stejní, je to proto, že krize vás nevyhnutelně změní. Krize jsou navíc okamžiky, kdy v životě uděláte krok vpřed. Je tu krize dospívání, krize dospělosti, krize čtyřicítky. Život se vyznačuje milníky a krizemi. Protože krize vás uvádějí do pohybu, nutí vás tančit. A musíte vědět, jak se s nimi vypořádat, protože pokud to neuděláte, přeroste to v konflikt. A konflikt je něco uzavřeného, hledá řešení sám v sobě a sám se ničí. Naopak, krize je nutně otevřená, nutí vás růst. Jednou z nejzávažnějších věcí v životě je umět prožít krizi, a ne s hořkostí. Jak jsme prožili krizi? Každý dělal, co mohl. Byli tu hrdinové, mohu mluvit o těch, kteří mi byli nejblíže: lékaři, sestry, kněží, jeptišky, laici, kteří opravdu obětovali svůj život. Někteří zemřeli. Myslím, že v Itálii jich zemřelo více než šedesát. Obětování života pro druhé je jednou z věcí, které se v této krizi objevily. Kněží si také vedli vcelku dobře, přesto, že kostely byly zavřené, ale telefonovali lidem. Byli tam mladí kněží, kteří se starších lidí ptali, co potřebují na trhu, a nakupovali za ně. Krize vás nutí být solidární, protože všichni jsou v krizi. A právě tam rostete.
Mnozí se domnívali, že pandemie stanovila hranice: extrémní nerovnosti, přehlížení globálního oteplování, vyhroceného individualismu, špatného fungování politických a zastupitelských systémů. Existují však odvětví, která trvají na obnově podmínek z day před pandemií.
Nemůžeme se vrátit k falešnému bezpečí politických a ekonomických struktur, které jsme měli dříve. Stejně jako říkám, že z krize nevycházíme stejní, ale lepší nebo horší, říkám také, že z krize nevycházíme sami. Buď vyjdeme všichni, nebo nikdo. Předpoklad, že se z krize na místě dostane jediná skupina, vám může přinést záchranu, ale je to záchrana částečná, ať už ekonomická, politická, nebo záchrana určitých sektorů moci. Úplně ven se ale nedostanete. Zůstáváte uvězněni volbou moci, kterou jste učinili. Například jste z něj udělali firmu nebo jste se během krize kulturně posílili. Využít krizi ve svůj prospěch znamená vyjít z ní špatně a především vyjít z ní sám. Z krize se nedostanete sami, ale tak, že budete riskovat a chytnete se navzájem za ruku. Pokud to neuděláte, nemůžete se dostat ven. To je tedy sociální aspekt krize. Je to krize civilizace. A jak už to tak bývá, příroda je také v krizi. Vzpomínám si, jak jsem před několika lety přijal několik hlav vlád a hlav států z polynéských zemí. A jeden z nich řekl: „Naše země uvažuje o koupi půdy na Samoe, protože za 25 let už možná nebudeme existovat, protože moře velmi stoupá. Neuvědomujeme si to, ale existuje španělské rčení, které by nás mělo přimět k zamyšlení: Bůh vždy odpouští. Buďte si jisti, že Bůh vždy odpouští a my lidé čas od času odpouštíme. Ale příroda ne .
Vše je sjednocené, harmonické. Nelze si představit člověka bez přírody a nelze si představit přírodu bez člověka. Je to jako v té pasáži z knihy Genesis: „Ploďte a množte se a podmaňte si zemi. Podmanit si znamená uvést zemi do souladu, aby byla plodná. A my máme toto povolání. Mám rád výraz amazonských domorodců: „žít dobře“. Vyznávají filozofii dobrého života, která nemá nic společného s naším porteño „bavit se“ nebo italským „dolce vita“. Jde jim o život v souladu s přírodou. Je zde zapotřebí vnitřní volby lidí a zemí. Řekli bychom, konverze. Když mi lidé říkali, že Laudato si je krásná encyklika o životním prostředí, odpovídal jsem, že ne, že je to „sociální encyklika“. Protože nemůžeme oddělit sociální oblast od životního prostředí. Život mužů a žen se vyvíjí v určitém prostředí. Připomíná mi to jedno španělské přísloví, doufám, že ne příliš guarango, které říká: „Co kdo plivá na nebe, padá na hlavu“. Špatné zacházení s přírodou je trochu podobné. Příroda ji nutí platit. Opakuji: příroda nikdy neodpouští, ale ne proto, že by byla pomstychtivá, ale proto, že jsme uvedli do pohybu procesy degenerace, které nejsou v souladu s naší podstatou. Před několika lety mě zamrazilo, když jsem viděl fotografii lodi, která poprvé přeplouvala severní pól. Splavný severní pól! Co to znamená? Že se led kvůli oteplování ničí, rozpouští. Když vidíme takové věci, musíme tomu učinit přítrž. A právě mladí lidé si toho všímají nejvíce. My dospělí na to nejsme zvyklí, říkáme „to není problém“ nebo tomu prostě nerozumíme.
MLADÍ LIDÉ, POLITIKA A NENÁVISTNÉ PROJEVY
Mladí lidé, jak zdůrazňujete, mají zřejmě větší ekologické povědomí, ale často se zdá, že je rozdělené. Dnes se méně angažujeme v politice, a dokonce i pokud jde o účast ve volbách, je mezi lidmi mladšími 35 let velmi nízká. Co byste těmto mladým lidem řekl? Jak jim pomoci znovu získat naději?
Dotkla jste se obtížné otázky, kterou je politická neangažovanost mladých lidí: proč se neangažují v politice, proč ji nehrají? Protože jsou jako odradení. Viděli – neříkám, že všichni, proboha – situace mafiánských obchodů a korupce. Když mladí lidé v zemi vidí, jak se říká, že „pro obchod se prodává i matka“, politická kultura klesá. A proto se nechtějí zapojit do politiky. Přesto je potřebujeme, protože to jsou oni, kdo musí navrhnout záchranu univerzální politiky. A proč spása? Pokud totiž nezměníme svůj přístup k životnímu prostředí, půjdeme ke dnu všichni. V prosinci jsme měli vědecko-teologické setkání o této environmentální situaci. A vzpomínám si, že ředitel Italské akademie věd řekl: „Pokud se nezměníme, moje vnučka, která se narodila včera, bude muset za 30 let žít v neobyvatelném světě. Proto mladým lidem říkám, že nejde jen o to, aby protestovali, ale že musí také najít způsob, jak převzít odpovědnost za procesy, které nám pomohou přežít.
Myslíte si, že část frustrace některých mladých lidí vede k tomu, že se nechají zlákat nenávistnými projevy a extrémními politickými možnostmi?
Proces země, proces sociálního, ekonomického a politického rozvoje, vyžaduje neustálé přehodnocování a střetávání s ostatními. Politický svět je střet myšlenek, postojů, který nás očišťuje a posouvá společně vpřed. Mladí lidé se musí naučit této vědě o politice, o společném životě, ale také o politickém boji, který nás očišťuje od sobectví a posouvá nás vpřed. Je důležité pomáhat mladým lidem v tomto společensko-politickém angažmá a také se nenechat „prodat do schránky“. Ale dnes si myslím, že mladí lidé jsou chytřejší. Za mých časů nám neprodávali poštovní schránku, ale centrální poštu. Dnes jsou bdělejší, živější. Mám velkou důvěru v mladé lidi. „Ano, ale oni nechodí na mši!“ říká mi jeden kněz. Odpovídám, že jim musíme pomáhat růst a provázet je. Bůh pak promluví ke každému z nich. Musíme je však nechat růst. Pokud mladí lidé nejsou protagonisty dějin, jsme usmaženi. Protože oni jsou přítomností a budoucností.
Před několika dny jste hovořil o důležitosti mezigeneračního dialogu.
V této souvislosti bych rád řekl něco, co vždy rád zdůrazňuji: musíme obnovit dialog mezi mladými a starými. Mladí musí vést dialog se svými kořeny a staří si musí uvědomit, že zanechávají odkaz. Mladý člověk, když se setká s dědečkem nebo babičkou, dostává mízu, přijímá věci a nese je dál. A starý muž, když se setká se svým vnukem nebo vnučkou, má naději. V jedné Bernárdezově básni, už nevím, ve které, je velmi krásný verš: „Co má strom z květů, pochází z toho, co má ze země.“ Není tam napsáno, že „květiny pocházejí zhora“. Ne, květiny nejsou nahoře. Ale tento dialog shora dolů, přebírání od kořenů a pokračování, to je pravým smyslem tradice. Také mě zaujal citát skladatele Gustava Mahlera: „Tradice je zárukou budoucnosti“. Není to muzejní exponát. Je to to, co vám dává život, pokud vás to nutí růst. Cokoli jiného je krok zpět, což je nezdravý konzervatismus. „Protože se to tak dělalo vždycky, neriskuji, že to bude krok vpřed,“ zdůvodňují to. Možná to potřebuje další vysvětlení, ale jdu k podstatě dialogu mladých se starými, protože odtud pochází pravý smysl tradice. Není to tradicionalismus. Je to tradice, která vás nutí růst, je to záruka budoucnosti.
ZLO DOBY
Františku, často popisuješ tři zla doby: narcismus, sklíčenost a pesimismus. Jak s nimi bojuješ?
Tři věci, které jste zmínila – narcismus, sklíčenost a pesimismus – jsou součástí tzv. zrcadlové psychologie. Narcis se samozřejmě díval do zrcadla. A tento pohled na sebe sama není pohledem vpřed, ale pohledem zpět a neustálým olizováním rány. Ve skutečnosti je to, co vás nutí růst, filosofie jinakosti. Když v životě nedochází ke konfrontaci, nerosteš. Tři věci, které jsi zmínila, jsou věci zrcadla: dívám se do něj, abych se na sebe podíval a postěžoval si. Vzpomínám si na jednu jeptišku, která si neustále stěžovala a v klášteře jí říkali „sestra stěžovatelka“. Jsou lidé, kteří si neustále stěžují na zlo doby. Existuje však něco, co proti narcismu, sklíčenosti a pesimismu velmi pomáhá: smysl pro humor. To nás dělá lidštějšími. Existuje krásná modlitba svatého Tomáše Mora, kterou odříkávám každý den už více než 40 let a která začíná prosbou: „Dej mi, Pane, dobré trávení a také něco k trávení. Dej mi smysl pro humor, abych uměl ocenit vtip . Smysl pro humor mnohé relativizuje a přináší mnoho dobrého. Je to v rozporu s duchem pesimismu a „stěžování si“. Byl to Narcis, že? Zpět k zrcadlu. Typický narcismus.
Ještě v roce 2014 jste tvrdil, že svět vstupuje do třetí světové války, a dnešní realita vaše předpovědi jen potvrzuje. Je nedostatek dialogu a naslouchání zhoršujícím faktorem současné situace?
Tehdy jsem použil výraz „světová válka po částech“. To, co se děje na Ukrajině, prožíváme zblízka, a proto jsme znepokojeni, ale vzpomeňte si na Rwandu před 25 lety, Sýrii před 10 lety, Libanon s jeho vnitřními boji nebo dnešní Myanmar. To, čeho jsme svědky, se děje už dlouho. Válka je bohužel krutost na den. Ve válce se netančí menuet, ale zabíjí. A celá struktura prodeje zbraní tomu nahrává. Někdo, kdo je odborníkem na statistiku, mi řekl, čísla si nepamatuji, že kdyby se rok nevyráběly zbraně, na světě by už nebyl hlad. Myslím, že je načase přehodnotit koncept „spravedlivé války“. Může existovat spravedlivá válka, existuje právo na obranu, ale způsob, jakým se tento pojem dnes používá, je třeba přehodnotit. Uvedl jsem, že použití a držení jaderných zbraní je nemorální. Řešit věci válkou znamená odmítnout schopnost dialogu a konstruktivního jednání, kterou lidé mají. Tato schopnost dialogu je velmi důležitá. Opouštím válku a přecházím k běžnému chování. Vzpomeňte si, když s někým mluvíte a než skončíte, přeruší vás a odpoví vám. Neumíme si navzájem naslouchat. Nedovolíme druhému, aby se vyjádřil. Je třeba naslouchat. Poslouchejte, co říká, přijímejte. Nejprve vyhlásíme válku, to znamená, že přerušíme dialog. Protože válka je v podstatě nedostatek dialogu. Když jsem v roce 2014 navštívil Redipuglii u příležitosti stého výročí války v roce 1914, viděl jsem na hřbitově věk mrtvých a rozplakal jsem se. Ten den jsem brečel. O několik let později, 2. listopadu, jsem šel na hřbitov v Anziu, a když jsem viděl věk těch mrtvých chlapců, znovu jsem se rozplakal. Nestydím se to říct. Jaká krutost. A když se připomínalo výročí vylodění v Normandii, vzpomněl jsem si na 30 000 chlapců, kteří zůstali bez života na pláži. Otevřeli lodě a nařídili jim vystoupit.
BERGOGLIO A FRANTIŠEK
Kromě hrdosti na to, že máme argentinského papeže, vždycky přemýšlím o tom, jak vidíte sám sebe: jak papež vidí Bergoglia a jak by Bergoglio viděl Františka?
Bergoglio si nikdy nepředstavoval, že skončí zde. Nikdy. Do Vatikánu jsem dorazil s kufříkem, v oblečení, které jsem měl na sobě, a jen o málo víc. Kromě toho jsem nechal kázání, které jsem si připravil na Květnou neděli, v Buenos Aires. Pomyslel jsem si: žádný papež nezačíná svou službu na Květnou neděli, takže se domů vrátím v sobotu. Jinými slovy, nikdy jsem si nepředstavoval, že tu budu. A když tam vidím Bergoglia a celý jeho příběh, fotografie mluví samy za sebe. Je to příběh života, který proběhl s mnoha Božími dary, mnoha mými chybami a mnoha ne zcela univerzálními postoji. V životě se učíte být univerzální, dobročinní, méně zlí. Věřím, že všichni lidé jsou dobří. Jinými slovy, vidím muže, který kráčí, který se vydal na cestu s vzestupy a pády a mnoho přátel mu pomáhá jít dál. Nikdy v životě jsem nechodil sám. Vždycky mě doprovázeli muži a ženy, počínaje mými rodiči a bratry – jeden z nich ještě žije. Nedokážu si představit sám sebe jako osamělého člověka, protože jím nejsem. Člověk, který prošel životem, studoval, pracoval, stal se knězem, udělal, co mohl. Jiný způsob mě nenapadá.
A jak by se Bergoglio díval na papeže?
Nevím, jak by se na něj díval. Myslím, že v hloubi duše by řekl: „Ty chudinko, co tě to potkalo! Ale být papežem není tak tragické. Můžete být dobrým pastýřem.
Možná bych se na něj díval tak, jak se na něj díváme my všichni: zjistil bych to.
Ano, možná. Ale nenapadlo mě položit si takovou otázku, abych se do ní vžil. Budu o tom přemýšlet.
Máte pocit, že jste se od doby, kdy jste byl papežem, hodně změnil?
Někteří lidé mi říkají, že věci, které v mé osobnosti klíčí, vypluly na povrch. Že jsem se stal milosrdnějším. V životě jsem měl období, kdy jsem toho vyžadoval příliš mnoho. Pak jsem si uvědomil, že člověk nemůže jít touto cestou, že musí umět vést. To je otcovství, které má Bůh. Existuje velmi krásná neapolská píseň, která popisuje, jaký je neapolský otec. Říká: „Otec ví, co se s vámi děje, ale předstírá, že to neví. Toto umění čekat na druhé je pro otce typické. Ví, co se s vámi děje, ale ujišťuje se, že jdete sami, čeká na vás, jako by se nic nedělo. Je to trochu to, co bych dnes vytkl tomu Bergogliovi, který byl v některých fázích, ne vždy, jako biskup trochu benevolentnější. Ale v jezuitské etapě byl velmi přísný. A život je velmi krásný díky Božímu stylu, který vždy umí čekat. Vědět, ale předstírat, že neví, a nechat to dozrát. Je to jedna z nejkrásnějších moudrostí, které nám život dává.
Vypadáte dobře, Františku. Budeme mít papeže Františka ještě nějakou dobu?
Ať nám to řekne On, tam nahoře.
KRIZE INSTITUCÍ
Selhávají multilaterální orgány tváří v tvář těmto válkám? Je možné jejich prostřednictvím dosáhnout míru? Je možné hledat společná řešení?
Po druhé světové válce se do Organizace spojených národů vkládaly velké naděje. Nechci se nikoho dotknout, vím, že tam pracují dobří lidé, ale nemají moc se vnucovat. Pomáhají předcházet válkám, a vzpomínám si na Kypr, kde jsou argentinské jednotky. Ale k zastavení války, k vyřešení konfliktní situace, jakou dnes zažíváme v Evropě nebo v jiných částech světa, nemají žádnou moc. Bez urážky. Jde jen o to, že ústava, kterou mají, jim nedává moc.
Změnily se síly ve světě a váha některých institucí?
Tuto otázku nechci příliš zobecňovat. Chtěl bych to říci takto: existují některé záslužné instituce, které jsou v krizi, nebo ještě hůře, které jsou v konfliktu. Ti, kteří jsou v krizi, mi dávají naději na možný pokrok. Ti, kteří jsou v konfliktu, jsou však zaneprázdněni řešením vnitřních problémů. Nyní je zapotřebí odvaha a kreativita. Bez těchto dvou prvků nebudeme mít mezinárodní instituce, které by nám pomohly překonat tyto velmi vážné konflikty, tyto smrtící situace.
ČAS ROZPOČTU
V roce 2023 uplyne deset let od vašeho zvolení, což je ideální příležitost k bilancování: podařilo se vám dosáhnout všech cílů? Jaké projekty jsou ještě v jednání?
Věci, které jsem udělal, jsem si nevymyslel ani nevymyslel po probdělé noci. Shromáždil jsem všechno, co kardinálové na setkáních před konkláve řekli, že by měl příští papež udělat. Pak jsme si řekli věci, které je třeba změnit, body, kterých je třeba se dotknout. To, co jsem uvedl do pohybu, bylo to, co se po mně chtělo. Nemyslím si, že by na mé straně bylo něco originálního, ale uvedl jsem do pohybu to, na čem jsme se všichni společně dohodli. Například reforma kurie skončila vydáním nové apoštolské konstituce Praedicate evangelium, kterou se po osmi a půl letech práce a konzultací podařilo realizovat to, o co kardinálové žádali, tedy změny, které se již uvádějí do praxe. Dnes je tu zkušenost misionářského typu. Praedicate Evangelium, tedy „buďte misionáři“. Kázat Boží slovo. Jinými slovy, hlavní je jít ven. Zajímavé: na těchto setkáních byl jeden kardinál, který připomněl, že v textu Zjevení Ježíš říká: „Stojím u dveří a klepu. Pokud někdo otevře, vstoupím.“ Pak řekl: „Ježíš stále klepe, ale tak, abychom ho pustili ven, protože jsme ho uvěznili. To je to, co bylo požadováno na těchto setkáních kardinálů. A když jsem byl zvolen, dal jsem to do pohybu. Po několika měsících se konaly konzultace, až byl vypracován návrh nové ústavy. A mezitím došlo ke změnám. To znamená, že to nejsou moje myšlenky. Aby bylo jasno. Jsou to myšlenky celého kardinálského kolegia, které o to požádalo.
Ale je tu jeho otisk, je tu otisk latinskoamerické církve…..
Je to tak.
Jak tato perspektiva umožnila změny, kterých jsme dnes svědky?
Církev v Latinské Americe má dlouhou historii blízkosti k lidem. Vezmeme-li si biskupské konference – první v Medellínu, pak v Pueble, Santo Domingu a Aparecidě – vždy vedla dialog s Božím lidem. A to velmi pomohlo. Je to lidová církev v pravém slova smyslu. Je to církev Božího lidu, která byla pokřivena, když se lid nemohl vyjádřit, a skončila jako církev tělesná s pastýři v čele. Lidé se stále více projevovali v náboženské oblasti a nakonec se stali protagonisty svých vlastních dějin. Jeden argentinský filozof, Rodolfo Kush, nejlépe vystihl, co je to lid. Protože vím, že mě poslechnete, doporučuji vám přečíst si Kush. Je jedním z největších argentinských myslitelů, jehož knihy se zabývají filozofií lidu. Částečně to zažila i latinskoamerická církev, i když se pokoušela o ideologizaci, například marxistickou analýzou reality pro teologii osvobození. Byla to ideologická instrumentalizace, cesta osvobození – řekněme to takto – lidové latinskoamerické církve. Ale národy jsou jedna věc a populismy druhá.
POUČENÍ O PERIFERIÍCH
Jaký je mezi nimi rozdíl?
V Evropě to musím vysvětlovat pořád. Zde mají s populismem velmi smutnou zkušenost. Právě vyšla kniha Syndrom 1933, která ukazuje, jak vznikl Hitlerův populismus. Proto rád říkám: nezaměňujme populismus s lidovostí. Populismus je, když lidé předkládají své vlastní věci, vyjadřují své myšlenky v dialogu a jsou suverénní. Populismus je ideologie, která sjednocuje lidi, snaží se je seskupit jedním směrem. seskupit jedním směrem. A tady, když s nimi mluvíte o fašismu a nacismu, chápou, co je to populismus. Církev v Latinské Americe má v některých případech aspekty ideologické podřízenosti. Byly a budou, protože jde o lidské omezení. Je to však církev, která dokázala a umí stále lépe vyjadřovat svou lidovou zbožnost. Když zjistíte, že na patronský svátek Zázraku v Saltě se Misachicos spouštějí z výšky 3000 metrů, je v tom náboženská entita, která není pověrou, protože se s ní cítí ztotožněni. Latinskoamerická církev v tomto smyslu hodně vyrostla. A je to také církev, která dokázala kultivovat periferie, protože odtud je vidět pravá skutečnost.
Proč skutečná transformace přichází z periferie?
Zaujala mě přednáška dnes již zesnulé filozofky Amelie Podettiové, která řekla: „Evropa spatřila vesmír, když Magellan dorazil na jih. Jinými slovy, z širší periferie pochopil sám sebe. Periferie nám umožňuje pochopit centrum. Můžete souhlasit nebo nesouhlasit, ale pokud chcete vědět, co lidé cítí, jděte na periferii. Existenciální periferie, nejen sociální. Jděte za staršími důchodci, za dětmi, jděte do čtvrtí, do továren, na univerzity, kde se odehrává každodenní život. A právě tam se lidé projevují. Místa, kde se lidé mohou svobodněji projevovat. Pro mě je to zásadní. Politika z lidu, která není populismem. Respektujte hodnoty lidí, respektujte rytmus a bohatství národa.
V posledních letech se v Latinské Americe začaly objevovat alternativy k neoliberalismu prostřednictvím lidových a inkluzivních projektů. Jak vnímáte Latinskou Ameriku jako region?
Latinská Amerika je stále na této pomalé cestě boje, snu San Martína a Bolívara, za jednotu regionu. Vždy byla a bude obětí, dokud se zcela neosvobodí od vykořisťovatelského imperialismu. Tento problém mají všechny země. Nechci se o nich zmiňovat, protože jsou tak zřejmé, že je každý vidí. Sen San Martina a Bolívara je proroctvím, setkáním všech latinskoamerických národů, mimo ideologie, se suverenitou. Na tom musíme pracovat, abychom dosáhli jednoty Latinské Ameriky. Každý národ cítí, že má svou vlastní identitu, a zároveň potřebuje identitu toho druhého. To není snadné.
Naznačujete cestu založenou na určitých politických principech.
Existují čtyři politické principy, které mi pomáhají nejen v tomto, ale i v řešení věcí v církvi. Čtyři principy, které jsou filozofické, politické nebo sociální, chcete-li. Cituji je: „Skutečnost je nadřazena ideji.“ To znamená, že když poukazujete na idealismy, prohráli jste; je to skutečnost, dotýkejte se reality. „Celek je nadřazen části“, to znamená, že vždy usilujte o jednotu celku. „Jednota je lepší než konflikt“, jinými slovy, když upřednostňujete konflikt, poškozujete jednotu. „Čas je nadřazen prostoru“, myslíme si, že imperialismus se vždy snaží obsadit prostor a velikost národů spočívá v iniciování procesů. Tyto čtyři zásady mi vždy pomáhaly pochopit zemi, kulturu nebo církev. Jsou to lidské principy, principy integrace. Existují i další principy rozpadu, spíše ideologické. Přemýšlení o těchto čtyřech zásadách však velmi pomáhá.
MEDIÁLNÍ MANIPULACE
Jste možná nejdůležitějším hlasem na světě, pokud jde o sociální a politické vedení. Máte někdy pocit, že svým nesouhlasným hlasem máte možnost změnit mnoho věcí?
Že je to nesourodé, to jsem někdy cítil. Věřím, že se můj hlas může změnit… ale moc tomu nevěřím, protože to může bolet. To, co cítím, říkám před Bohem i před druhými upřímně a s touhou, aby to sloužilo. Nejde mi ani tak o to, jestli se to změní, nebo ne. Spíše se snažím říkat věci a pomáhat jim, aby se sami změnili. Věřím, že ve světě, a zejména v Latinské Americe, existuje velká síla, která může změnit věci pomocí těchto čtyř principů, které jsem právě zmínil. A je pravda, že když promluvím, všichni říkají ‚papež mluvil a řekl to‘. Je ale také pravda, že vytrhnou větu z kontextu a donutí vás říct něco, co jste tím nemysleli. Jinými slovy, musíte být velmi opatrní. Například v souvislosti s válkou se strhla celá polemika kvůli mému výroku v jezuitském časopise: řekl jsem, že „tady nejsou ani dobří, ani zlí“, a vysvětlil jsem proč. Ale oni vzali toto prohlášení za své a řekli: „Papež Putina neodsuzuje! Skutečnost je taková, že válečný stav je něco mnohem univerzálnějšího, závažnějšího a neexistují v něm dobří a špatní. Jsme do toho zapojeni všichni a to se musíme naučit.
Svět se stává stále nerovnějším, což se odráží i v médiích, která se díky velké koncentraci podniků a digitálním platformám a sociálním sítím stávají stále mocnějšími, pokud jde o vytváření diskurzu. Jaká by podle vás měla být v této souvislosti role médií?
Zásadu „skutečnost je nadřazena myšlence“ považuji za svou vlastní. Vzpomínám si na knihu filozofa Simone Paganiniho, přednášejícího na univerzitě v Cáchách, v níž hovoří o komunikaci a napětí, které existuje mezi autorem knihy, čtenářem a mocí knihy samotné. Tvrdí, že v komunikaci i četbě knihy vzniká napětí. A to je v komunikaci zásadní. Protože komunikace musí určitým způsobem vstoupit do vztahu zdravého napětí, které nutí druhého přemýšlet a vede ho k odpovědi. Pokud tam není, je to jen informace. Lidská komunikace – a mluví o novinářích, komunikátorech nebo o čemkoli jiném – musí vstoupit do dynamiky tohoto napětí. Musíme si uvědomit, že komunikovat znamená zapojit se. A musíme si být velmi dobře vědomi toho, že je třeba se dobře zapojit. Například objektivita. Něco sdělím a řeknu: „Stalo se to, myslím si to. Zde se stavím do pozice a otevírám se reakci druhé osoby. Pokud však sděluji, co se stalo, tím, že ji prořezávám, aniž bych řekl, že ji prořezávám, jsem nepoctivý, protože nesděluji pravdu. Pravdu nelze sdělovat objektivně, protože pokud ji sděluji, dávám do ní svůj vlastní pohled. Proto je důležité rozlišovat „stalo se to a myslím, že je to tak“. Dnes bohužel „myslím si“ vede ke zkreslení reality. A to je velmi vážné.
Několikrát jste mluvil o hříších komunikace.
Poprvé jsem to řekl na konferenci v Buenos Aires, když jsem byl arcibiskupem. Napadlo mě mluvit o čtyřech hříších komunikace, žurnalistiky. Za prvé, dezinformace: říkat, co se mi hodí, a o zbytku mlčet. Ne, řekněte cokoli, nemůžete dezinformovat. Za druhé, pomluvy. Vymýšlejí si věci a někdy člověka zničí komunikací. Za třetí, pomluva, která není pomluvou, ale je jako přisuzovat člověku myšlenku, kterou měl v jiné době a která se nyní změnila. Je to jako když dospělému člověku dáte špinavé pleny z dětství. Byl jsem dítě a přemýšlel jsem takhle. Změnilo se to, nyní je to tak. A pro čtvrtý hřích jsem použil odborné slovo koprofilie, tedy láska k hovínkům, láska ke špíně. To znamená, že se snaží pošpinit, hledá skandál pro skandál. Vzpomínám si, že kardinál Antonio Quarracino říkával: „Já ty noviny nečtu, protože dělám tohle a teče mi krev“. Je to láska ke špinavému a ošklivému. Domnívám se, že média si musí dávat pozor, aby nespadla do dezinformací, pomluv, hanobení a koprofilie. Jejich hodnota spočívá ve vyjádření pravdy. Říkám pravdu, ale jsem to já, kdo ji vyjadřuje, a dávám jí vlastní nádech. Dávám však jasně najevo, co je moje a co je objektivní. A já ji přenáším. I když někdy v tom přenosu ztratíte trochu upřímnosti, pak se od slova přenosu přesunete k prvnímu kroku s Červenou Karkulkou, která utíká před vlkem, jenž ji chce sežrat, a skončíte po komunikaci na hostině, kde babička s Červenou Karkulkou jedí vlka. Je třeba dbát na to, aby komunikace nezměnila podstatu skutečnosti.
KOMUNIKACE A MOC
Jakou hdnotu přikládáte komunikaci?
Komunikace je něco posvátného. Je to možná jedna z nejkrásnějších věcí, které člověk má. Komunikovat je božské a člověk to musí umět dělat upřímně a autenticky. Aniž bych přidával věci, které jsem si sám vymyslel a neřekl. „Stalo se toto. Myslím si, že to musí být takhle, nebo si to vykládám takhle“, ale ať je jasné, že je to vaše myšlenka. Média mají dnes velkou didaktickou odpovědnost: učit lidi poctivosti, učit je příkladně komunikovat, učit je žít společně. Pokud však existují média, která působí dojmem, že mají v ruce granát, který má lidi zničit – výběrem pravdy, pomluvami, urážkami na cti nebo blátem -, nikdy to lidi nepřiměje k růstu. Vyzývám média k této zdravé objektivitě, což neznamená, že je to destilovaná voda. Opakuji: „Takhle to je a takhle si to myslím. A vstupte do arény, ale dejte jasně najevo, co si myslíte. To je velmi ušlechtilé. Ale pokud mluvíte s programem, který vám vnucuje politické hnutí, strana, aniž byste řekli, že to tak je, je to opovrženíhodné a nekorektní. Aby byl komunikátor dobrým komunikátorem, musí být spravedlivým člověkem.
Mnohá média tím, že upřednostňují své zájmy, dávají prostor agendě globalizace lhostejnosti. To jsou témata, která se média z různých důvodů rozhodnou zviditelnit nebo skrýt.
Ano, když si někdy vzpomenu na některá média, která bohužel neplní dobře své poslání, když si vzpomenu na věci v naší kultuře obecně, ve světové kultuře, které poškozují samotnou společnost, vzpomenu si na větu z naší filozofie, která zní pesimisticky, ale je pravdivá: „No tak, všechno je v pořádku! Všechno je stejné, stejně se tam dole v pekle potkáme“ [věty převzaté z tanga Cambalache, pozn. překl.]. Jinými slovy, nezáleží na tom, co je pravda a co ne. Nezáleží na tom, zda tato osoba vyhraje nebo prohraje. Vše je stejné. Vše je v pořádku! Pokud je tato filozofie šířena médii, má katastrofální následky, protože vytváří kulturu lhostejnosti, konformismu a relativismu, která škodí nám všem.
Technologiím se často přisuzuje určitý vlastní život, protože jsou zodpovědné za zlo, které se děje mimo jejich použití. Jak lze v tomto technologickém světě obnovit humanismus?
Operační sál je místo, kde se technologie využívá na milimetr přesně. Přesto, jak moc se při operacích s novými technologiemi dbá na opatrnost. V sázce je totiž život, o který je třeba se postarat. Kritérium je následující: technologie by měla mít vždy na paměti, že pracuje s lidskými životy. Musíme myslet na operační sály. To je upřímnost, kterou musíme vždy zachovávat, a to i v komunikaci. V sázce jsou lidské životy. Nemůžeme dělat věci, jako by se nic nestalo.
PASTÝŘ LIDU
Vždy jste byl pastýřem, ale jak zprostředkovat tuto církev pastýřů, církev ulice, která promlouvá k věřícím? Možná je dnes víra jiná? Má svět méně víry? Lze obnovit víru?
Rád rozlišuji mezi pastýři lidu a duchovními státu. Státní klerik je klerikem francouzského dvora, jako je pan abbé, a my kněží jsme někdy v pokušení koketovat s mocí, ale to se nedělá. Pravá cesta je pást [stádo]. Buď uprostřed svého lidu, před svým lidem i za svým lidem. Postavte se doprostřed, abyste je dobře cítili, abyste je dobře poznali, protože odtud jste byli vzati. Postavte se před své lidi a někdy udávejte tempo. A stůj za svými lidmi, abys pomohl těm, kteří zůstali pozadu, a nech je jít samotné, aby viděli, kam jdou, protože ovce někdy intuicí poznají, kde je pastvina. Pastýř je tento. Pastýř, který je sám před lidmi, nechodí. Musí se zapojit do života svého lidu a podílet se na něm. Pokud tě Bůh ustanovil pastýřem, máš být pastýřem, ne odsuzovatelem. Bůh sem přišel, aby zachránil, ne aby odsoudil. To říká svatý Pavel, ne já. Zachraňme lidi, nebuďme příliš přísní. Někomu se nebude líbit, co teď řeknu: v bazilice ve Vèzelay je kapitálek, nepamatuji si, jestli je z roku 1900 nebo 1100. Je známo, že ve středověku se katecheze prováděla pomocí soch, kapitálek. Lidé by je viděli a učili se. A jeden Vèzelayův kapitál, který mě opravdu zaujal, je ten, na kterém visí Jidáš, ďábel ho táhne dolů a na druhé straně ho chytá dobrý pastýř a s ironickým úsměvem ho odnáší pryč. Tím učí lidi, že Bůh je větší než tvůj hřích, že Bůh je větší než tvá zrada, že nesmíš zoufat nad spáchaným zlem, že je tu vždy někdo, kdo tě ponese na svých ramenou. Je to nejlepší katecheze o Boží osobě, o Božím milosrdenství. Protože Boží milosrdenství není dar, který vám dává, je to on sám. Nemůže to být nic jiného.
Pokud společnost naslouchá tomuto Bohu a těmto lidem, kterým se někdy nenaslouchá, myslíte si, že bude možné vybudovat jiný diskurz, alternativu k hegemonnímu diskurzu?
Ano, samozřejmě. Hegemonie není nikdy zdravá. Než skončím, rád bych o něčem promluvil: v našem liturgickém životě, v evangeliu, je útěk do Egypta. Ježíš musí spolu se svým otcem a matkou uprchnout, protože Herodes ho chce zabít. Mágové a tak dále. Pak je tu útěk do Egypta, o němž si často myslíme, že se odehrál v kočáře, a ne klidně na oslu. Před dvěma lety si jeden piemontský malíř vzpomněl na drama syrského otce prchajícího se synem a řekl: „To je svatý Josef s dítětem. To, čím trpí tento muž, je totéž, čím trpěl v té chvíli svatý Josef. Je to ten obraz, který mi dal.
BERGOGLIO A FRANTIŠEK
Kromě hrdosti na to, že máme argentinského papeže, vždycky přemýšlím o tom, jak vidíte sám sebe: jak papež vidí Bergoglia a jak by Bergoglio viděl Františka?
Bergoglio si nikdy nepředstavoval, že skončí zde. Nikdy. Do Vatikánu jsem dorazil s kufříkem, v oblečení, které jsem měl na sobě, a jen o málo víc. Kromě toho jsem nechal kázání, které jsem si připravil na Květnou neděli, v Buenos Aires. Pomyslel jsem si: žádný papež nezačíná svou službu na Květnou neděli, takže se domů vrátím v sobotu. Jinými slovy, nikdy jsem si nepředstavoval, že tu budu. A když tam vidím Bergoglia a¨Bergoglio si nikdy nepředstavoval, že skončí zde. Nikdy. Do Vatikánu jsem dorazil s kufříkem, v oblečení, které jsem měl na sobě, a jen o málo víc. Kromě toho jsem nechal kázání, které jsem si připravil na Květnou neděli, v Buenos Aires. Pomyslel jsem si: žádný papež nezačíná svou službu na Květnou neděli, takže se domů vrátím v sobotu. Jinými slovy, nikdy jsem si nepředstavoval, že tu budu. A když tam vidím Bergoglia a celý jeho příběh, fotografie mluví samy za sebe. Je to příběh života, který proběhl s mnoha Božími dary, mnoha mými chybami a mnoha ne zcela univerzálními postoji. V životě se učíte být univerzální, dobročinní, méně zlí. Věřím, že všichni lidé jsou dobří. Jinými slovy, vidím muže, který kráčí, který se vydal na cestu s vzestupy a pády a mnoho přátel mu pomáhá jít dál. Nikdy v životě jsem nechodil sám. Vždycky mě doprovázeli muži a ženy, počínaje mými rodiči a bratry – jeden z nich ještě žije. Nedokážu si představit sám sebe jako osamělého člověka, protože jím nejsem. Člověk, který prošel životem, studoval, pracoval, stal se knězem, udělal, co mohl. Jiný způsob mě nenapadá.
A jak by se Bergoglio díval na papeže?
Nevím, jak by se na něj díval. Myslím, že v hloubi duše by řekl: „Ty chudinko, co tě to potkalo! Ale být papežem není tak tragické. Můžete být dobrým pastorem.
Možná bych se na něj díval tak, jak se na něj díváme my všichni: zjistil bych to.
Ano, možná. Ale nenapadlo mě položit si takovou otázku, abych se do ní vžil. Budu o tom přemýšlet.
Máte pocit, že jste se od doby, kdy jste byl papežem, hodně změnil?
Někteří lidé mi říkají, že věci, které v mé osobnosti klíčí, vypluly na povrch. Že jsem se stal milosrdnějším. V životě jsem měl období, kdy jsem toho vyžadoval příliš mnoho. Pak jsem si uvědomil, že člověk nemůže jít touto cestou, že musí umět vést. To je otcovství, které má Bůh. Existuje velmi krásná neapolská píseň, která popisuje, jaký je neapolský otec. Říká: „Otec ví, co se s vámi děje, ale předstírá, že to neví. Toto umění čekat na druhé je pro otce typické. Ví, co se s vámi děje, ale ujišťuje se, že jdete sami, čeká na vás, jako by se nic nedělo. Je to trochu to, co bych dnes vytkl tomu Bergogliovi, který byl v některých fázích, ne vždy, jako biskup trochu benevolentnější. Ale v jezuitské etapě byl velmi přísný. A život je velmi krásný díky Božímu stylu, který vždy umí čekat. Vědět, ale předstírat, že neví, a nechat to dozrát. Je to jedna z nejkrásnějších moudrostí, které nám život dává.
Zdroj: vaticannews.va