Tradicioni custodes zabíjí tradiční kněze

Paix Liturgique: Více než rok a půl po zveřejnění motu proprio Traditionis custodes , můžete nám říci, do jaké míry byli tradicionalisté obětí tohoto nespravedlivého rozhodnutí?

Louis Renaudin: Promiňte, pokud odporuji předsudkům, ale nemyslím si, že tradicionalisté byli skutečnými oběťmi tohoto nespravedlivého rozhodnutí. Dokonce bych řekl, že ti „nejneústupnější“ se vůbec nebáli.


Paix Liturgique: Můžete to vysvětlit?

Louis Renaudin: Tradicionalistický svět tvoří nejméně dvě velké rodiny: mlhavý svatý Pius X a ta, která se pro pohodlí nadále nazývá „ Ecclesia dei “. Je jasné, že mlhovina St. Pius X nebyla nijak ovlivněna motu proprio Traditionis custodes . Přesto podle mého názoru FSSPX propáslo příležitost ukázat, že prosazuje „sakrální unii“ tím, že velkoryse vycházelo vstříc Ecclesia Dei a diecézním kněžím a zejména bez jakýchkoli podmínek nabízelo své služby k biřmování. Podotýkám, že TC žádným způsobem nezpochybnila štědrost, kterou jí papež Benedikt a papež František svobodně poskytli.

Paix Liturgique: Které?

Louis Renaudin: Především zrušení exkomunikací a ještě více udělení pravomoci přiznat se a uzavřít sňatek, což není maličkost v době, kdy se naši biskupové vracejí k těmto bodům pro komunity, které jsou závislé. na jejich pravomoci.

Paix Liturgique: Takže cílem byli kněží z bývalých komunit Ecclesia Dei ?

Louis Renaudin: V zásadě si to nemyslím, i když to mohl být vedlejší záměr ze strany agitátorů ze Sant’Anselma a skupiny přátel karty. Arthur Roche, prefekt dikasteria pro bohoslužbu a kázeň svátostí, který, jak nyní víme, jsou zastánci Traditionis custodes .

Paix Liturgique: Ale byli skutečně ohroženi?

Louis Renaudin: Určitě, ale nakonec a ne dramaticky.


Paix Liturgique: Jak to můžeš říct?

Louis Renaudin: Při pohledu na fakta. Je pravda, že řada biskupů, zejména ve Francii, využila situace k pronásledování FSSP na různých místech, ke zrušení mší, jako například v Paříži, a k zavedení restrikcí na různých místech. Ale na mnoha místech a v mnoha zemích (především Itálie) se nic nezměnilo. Navzdory hromovým oznámením o pravděpodobném přísném uplatňování rozhodnutí motu proprio, legitimního strachu tradičních seminářů znásobením kanonických návštěv, se dodnes nic nestalo. Poté, necelý rok po jeho zveřejnění, papež uděluje dekret, který se velmi liší od předchozího textu [ viz ].

Paix Liturgique: Ale toto nařízení se týká pouze kněžského bratrstva svatého Petra…

Louis Renaudin: A jen kult oslavovaný v něčích ústavech… Buďme vážní. V Římě je tento dekret, k němuž jsou přidána různá souhlasná znamení, dobře chápán jako „výjimka“ týkající se všech komunit Ecclesia Dei .

 Paix Liturgique: Máte pro to nějaký důkaz?

Louis Renaudin: Ve skutečnosti v tuto chvíli nebyly podniknuty žádné kroky proti institutům Ecclesia Dei jako takovým, přestože ICRSS byl „zakázán“ v Chicagu, FSSP v Grenoblu byla vyňata atd.

 Paix Liturgique: Ale pak byla tato operace provedena pouze proti laikům?

Louis Renaudin: Myslím, že ne… protože víte, laici si dělají, co chtějí. Když je jim «zabráněno chodit na mši», mohou jít jinam: ke svatému Piovi X., do kaplí odboje a v případě potřeby i jinam.

 Paix Liturgique: Ale proti komu bylo toto motu proprio vyhlášeno?

Louis Renaudin: Je třeba mít na paměti několik věcí, z nichž poslední je nejdůležitější:

  1. způsob řízení církve je poměrně chaotický, ale je to chaos chápaný jako způsob vlády. Rozhodnete se jedním směrem, pak mu z poloviny odporujete a tak dále. Mohu vám říci, že francouzští biskupové, z nichž určitá část přivítala TC s neskrývanou radostí, jsou dnes zděšeni, když dostávají z karty. Pietro Parolin, státní sekretář Svatého stolce, poselství „zpomalit“;
  2. navíc, jak jsem řekl, tvrdé malé mysli svatého Anselma a Dikasteria pro bohoslužbu a kázeň svátostí si myslely, že nadešel jejich čas, a trochu příliš křičely vítězství; něco, co se papeži Františkovi velmi nelíbí, protože rád vytlačuje své nejlepší příznivce, aby bylo jasné, že vládne pouze on. Ne nadarmo poslal zprávu, že se s ním někdo pokusil manipulovat. Ale pozor, z naší strany ani nemusíme zpívat vítězství, protože bychom mohli být zklamáni;
  3. ale v zásadě jsou to samozřejmě diecézní biskupové, konzervativní biskupové (zejména ti ze Spojených států), diecézní kněží a řeholníci, kteří oceňují tradiční liturgii ve stále větším počtu. Papež se o liturgii příliš nezajímá, ale nebylo těžké ho přesvědčit, že duch koncilu je v kněžích v nebezpečí.

Paix Liturgique: Ale to je směšné. O tradiční liturgii se nezajímá mnoho diecézí.

Louis Renaudin: No, udělali byste velkou chybu v hodnocení, protože pokud před Summorum Pontificum bylo málo „diecézních a ordinářů“, kteří slavili tradiční liturgii, promulgace SP v jistém smyslu prolomila stavidla. Nezapomínejme, že za deset let (2007/2017) se počet tradičních nedělních mší celosvětově zdvojnásobil, a to především díky diecézním kněžím: v průzkumech o situaci tradiční liturgie ve světě, které vydalo nakladatelství Paix Liturgique v roce 2017/2018 a v roce 2019 se ukázalo, že většina kněží celebrujících tradiční liturgii jsou diecézní, a to byl jen začátek.


Paix Liturgique: Začátek čeho?

Louis Renaudin: „Strašná“ liturgická nákaza. Jsem přesvědčen, že tempem, jakým se věci od roku 2007 vyvíjely, a navzdory zarputilému odporu biskupů se diecézní duchovní nevratně a ve velkém počtu obraceli k tradiční liturgii i tradičnímu katechismu. To bylo riziko, které nepřátelé Míru a Víry podstoupili.

 Paix Liturgique: Je podle vás vydání MP Traditionis custodes proti této nákaze ?

Louis Renaudin: Opakuji, že otázka je složitá: říci, že chceme zakázat tradiční mši pro diecéze, znamená, že ji chceme vyhradit pro ghetta, mimo diecéze, na okraji. Až na to, že ghetta rostou a jsou krásnější, vzhledem k tomu, že tradiční semináře po TC jasně rostou, zatímco diecézní semináře nadále upadají. Ano, prohlašuji, že diecézní kněží jsou ze své strany již rok a půl skutečnými oběťmi tohoto nespravedlivého rozhodnutí. To je třeba říci a nesmíme je opustit: musíme jim ze všech sil pomáhat!

Paix Liturgique: Můžete mi dát příklad?

Louis Renaudin: Přečti si znovu TC, kde je jasně napsáno, že diecézní kněží, kteří chtějí slavit podle Usus antiquior, musí požádat o povolení své biskupy, kteří zase musí získat souhlas Říma. Nyní všechny žádosti – myslím všechny ty, které byly podány – v každém případě podle tohoto procesu obdržely negativní odpověď, a to vyššího řádu. To potvrzuje mé přesvědčení, že motu proprio Traditionis custodesměl za primární cíl zastavit tradicionalistické tsunami, které se beznadějně chystalo rozrušit katolické duchovenstvo uprostřed krize víry. Není pochyb o tom, že původním záměrem bylo sterilizovat, pokud možno, tradiční svět. Ale výdrž tohoto světa byla zjevně podceněna. Půl století ho nic nedokázalo zlomit nebo zpomalit.


Paix Liturgique: Co z toho vyplývá?

Louis Renaudin: Útočit na diecézní kněze znamená pokusit se zasadit smrtelnou ránu nepostradatelnému znovuzrození katolické církve.

Protože, vidíte, jsou to diecézní kněží, kteří svým působením v katechezi a v liturgii budou moci působit na univerzální úrovni pro tuto obnovu. Ostatní jsou jen nepostradatelné ostruhy, ale dočasné.

Musíme se proto modlit, aby nebe pomohlo všem našim přátelům kněžím, kteří budou v diecézích zítra i v budoucnu kvasem obnovy církve.

_______